Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Bedow bakom sparsmakad design i Bonniers nya satsning

TEXT Hanna Jangenfeldt

Designbyrån Bedow fick uppdraget att ta fram designen till Bonniers nya digitala plattform för barnböcker. Resultatet blev Bokiño – ett ordmärke som även kan omvandlas till en symbol.

Annons

Bokiño är namnet på Bonniers nya satsning på barnböcker via en digital plattform. Plattformen riktar sig åt både små och större barn och ämnar att nå föräldrar till barn i åldern 5–14 år. För designuppdraget anlitades designbyrån Bedow. 

— När Bonnier kom till oss och frågade om vi kunde hjälpa till med en visuell identitet för ett nytt varumärke så hade de själva ett namnförslag. Vi gjorde lite tester och kom fram till att det var lite klurigt att uttala och stava deras förslag, så vi frågade om vi fick föreslå ett nytt namn, säger Perniclas Bedow, creative director på Bedow.

För designstudion blev utgångspunkten att förmedla bok plus barn. Därför började de leka med det spanska ordet iño – som läggs till efter ett ord för att förmedla att något är ett barn eller litet. När ordet Bokiño var spikat, skrevs dessutom en tagline för att förtydliga varumärkets syfte: För små och större läsare.

— Vi har inte gjort skillnad på barn i olika åldrar. Det vi däremot har tänkt på är att barnboksvärlden generellt är ett gytter av illustrationer och typsnitt, samtliga med barn. För Bokiño tänkte vi tvärtom och höll ner antalet grafiska element eftersom tjänsten ändå kommer innehålla mängder av bilder från böcker. Resultatet är två färger, ett typsnitt och ett ordmärke som kan förvandlas till en symbol, samtliga delar förankrade i bok eller barn – Bokiño!

Ordmärket Bokiño har visualiserats med gemener, och kastar en om delarna i ordet så bildar det en symbol föreställande två barn. Bokstäverna i ordet har gjorts i olika storlekar för att representera att tjänsten är till för både mindre och större barn.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop