Bokiño är namnet på Bonniers nya satsning på barnböcker via en digital plattform. Plattformen riktar sig åt både små och större barn och ämnar att nå föräldrar till barn i åldern 5–14 år. För designuppdraget anlitades designbyrån Bedow.
— När Bonnier kom till oss och frågade om vi kunde hjälpa till med en visuell identitet för ett nytt varumärke så hade de själva ett namnförslag. Vi gjorde lite tester och kom fram till att det var lite klurigt att uttala och stava deras förslag, så vi frågade om vi fick föreslå ett nytt namn, säger Perniclas Bedow, creative director på Bedow.
För designstudion blev utgångspunkten att förmedla bok plus barn. Därför började de leka med det spanska ordet iño – som läggs till efter ett ord för att förmedla att något är ett barn eller litet. När ordet Bokiño var spikat, skrevs dessutom en tagline för att förtydliga varumärkets syfte: För små och större läsare.
— Vi har inte gjort skillnad på barn i olika åldrar. Det vi däremot har tänkt på är att barnboksvärlden generellt är ett gytter av illustrationer och typsnitt, samtliga med barn. För Bokiño tänkte vi tvärtom och höll ner antalet grafiska element eftersom tjänsten ändå kommer innehålla mängder av bilder från böcker. Resultatet är två färger, ett typsnitt och ett ordmärke som kan förvandlas till en symbol, samtliga delar förankrade i bok eller barn – Bokiño!
Ordmärket Bokiño har visualiserats med gemener, och kastar en om delarna i ordet så bildar det en symbol föreställande två barn. Bokstäverna i ordet har gjorts i olika storlekar för att representera att tjänsten är till för både mindre och större barn.