Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Bedow inspireras av Fibonacci i nytt pastaprojekt

TEXT Mette Rosencrantz
ÄNDRAD 2021-09-06 | PUBLICERAD 2021-09-03

Matkedjan Coop har under många år sålt sin egen pasta. Med ett växande sortiment kunde de dock konstatera att förpackningarna vuxit ur den grafiska formen. Bedow hittade lösningen, i Fibonaccis berömda talserie.

Annons

När Coop i slutet av 2018 beslutade att göra om designsystem för pastasortimentet i stort, landade uppdraget hos byrån Bedow

Då förpackningarna tidigare varit svåra att särskilja ville Coop satsa på en mer distinkt identitet för varje sort. Det skulle göra det enklare för kunden att navigera bland pastasorterna och i slutet av 2018 beslutade Coop att göra om designsystem för pastasortimentet i stort.

Samtidigt skulle produktlinjen ha en tydlig gemensam profil, med en flexibel och modern design som stack ut ur mängden.

Med briefen i åtanke och Italien i sikte började Bedow fila på ett nytt designsystem, där den övergripande layouten behövde vara applicerbar på hela sås- och pastasortimentet.

– Det var viktigt för oss att vi förankrade designen i pastans ursprung – Italien. Med det sagt så var det inte nödvändigt att den behövde se klassiskt italiensk ut, säger Anders Bollman, creative director på Bedow.

Här valde Bedow att hämta inspiration från ett något oväntat håll, nämligen Leonardo Fibonacci. Den italienska matematikern gjorde sig ett namn på medeltiden för sin talserie, där de två föregående talen adderas och bildar nästa tal i serien.

Vidare upptäckte han även att det fanns ett samband mellan talserien och det gyllene snittet, med värdet 1,618. Genom att dividera ett givet tal med det föregående, kommer man närmre det gyllene snittet ju högre upp i talserien man kommer.

Genom att låta den proportionen ligga till grund för rutnätets uppbyggnad, kunde Bedow skapa ett system som skulle vara applicerbart på ett brett spektrum av produkter.

– Vi behövde ta fram ett flexibelt designsystem som skulle fungera på flera olika format och till många olika pastasorter. Fibonaccis talserie var därför väldigt användbart och han var ju dessutom italienare, säger Anders Bollman.

Utefter talserien byggdes designen av färgade boxar. Som genomgående kulör valdes en mörkblå nyans tillsammans med unika färgkombinationer för varje förpackning.

– Vi tog fram förslag på färger och sedan har Coops inhouseteam valt färgerna för de olika pastasorterna så att kunderna tydligt kan se skillnaden mellan Fusillin och Pennen, förklarar Anders Bollman.

Huvudtypsnittet är Coops eget.

– Pastan har däremot unika sifferkoder och de olika siffrorna valde vi att lyfta fram med Commercial Types, spaghettiliknande, Dala Prisma.
Den nya förpackningsdesignen lanserades i somras och rullar ut på marknaden kontinuerligt under hösten, avslutar Anders Bollman.

Artikeln uppdaterad 2021-09-03

Anders Bollman, creative director på Bedow. Foto: Pressbild.
Anders Bollman, creative director på Bedow. Foto: Pressbild.
Foto: Pressbild.
Foto: Bedow.
Rutnätet utefter det gyllene snittet – 1,618.
Foto: Bedow.
Foto: Pressbild.
Foto: Pressbild.
Foto: Pressbild.
Foto: Pressbild.
Foto: Pressbild.
Foto: Pressbild.
Foto: Pressbild.
KFs spaghetti-förpackning från 50-talet.
Foto: Coop.
Foto: Coop.

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop