Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Bli en leverantör att lita på

TEXT Anna Henriksson
Annons


Linda Brandelius. Foto: Jimmy Eriksson

– För att bygga en god och lång relation är det viktigt att reklambyrån vi samarbetar med är pigg, tillmötesgående och flexibel. Det lönar sig även att vara ärlig i sin uppskattning när det gäller kostnader och tidsplaner, säger Linda Brandelius, marknadschef för Norden och Baltikum på däckföretaget Goodyear Dunlop Nordic1.

Uppdragen kan gälla allt från rek-lamfilmer och annonser, till butiksskyltar och foldrar med informationsmaterial till säljarna. Kampanjer och trycksaker för sju länder ska täckas upp från huvudkontoret i Stockholm och det kan resultera i många korrekturvändor och tajta tidsmarginaler, förklarar Linda Brandelius. För att inte tiden ska rinna iväg är det viktigt att leverantören har förstått och uppfattat briefen korrekt. Annars uppstår lätt irritation.

– Det gäller att de vågar fråga allt de undrar på uppstartsmötet så att alla vet vad som färväntas från första dagen i arbetsprocessen. Vi uppskattar när byrån hjälper oss att hålla deadlines, så det är en fördel när de är uppmärksamma på vad vi ska göra och är måna om att hålla våra mål.


Annons till Expressen
Form och koncept: Leo Burnett
Lokalanpassning: Hummingbirds

En första kontakt kan enligt Linda komma i form av att en reklambyrå skickar ett intressant mejl eller också får hon en rekommendation från en kollega. Är det dags att söka upp nya leverantörer bjuder de  in cirka fem byråer på ett förutsättningslöst möte där de får berätta om sig själva. Därefter väljer Linda och hennes kollegor ut tre som får lämna in en pitch utifrån en brief, en problemställning som Goodyear skulle behöva hjälp med. Faktorer som vägs in vid beslutet är en kombination av personkemi, kostnad och det kreativa förslag som byrån presenterar.

– I dessa lägen har vi formulerat vad vi söker och till vad vi ska använda dem. Det är viktigt att vi känner oss viktiga för dem, vi vill aldrig känna oss obekväma i att begära lite mer eller när vi behöver göra snabba ändringar och tillägg, säger Linda.


Reklamfilm
Form och koncept: Leo Burnett
Lokalanpassning: Hummingbirds

En annan fördel är när byrån ligger i framkant och gärna lyfter fram förbättringsåtgärder Goodyear själva kanske inte tänkt på. De får gärna vara mycket kreativa och idérika så länge de håller sig till utarbetade riktlinjer. Under en intensiv arbetsperiod har hon daglig kontakt med sina leverantörer över mejl och telefon. Tidsplaner med tydliga datum för avstämning och leverans sätts för varje uppdrag. Därefter bokas det in uppföljningsmöten för att se om kommunikationen föll väl ut och fungerade.

– Uppstår problem gäller det att man lyfter dem direkt, så att missnöje inte börjar gro och växa till sig. Missas en deadline är det riktigt illa, visst kan vi få in sena ändringar i exempelvis prislistor och allt måste göras om, då är det på vårt bord. Men under högsäsong, perioden för däckbyten under höst och vår, kan en kampanj som försenas en vecka direkt leda till en minskad försäljning, säger hon och fortsätter:

– Drömmen är ju att uppdragen flyter på och att det går snabbt, att allt kanske till och med är klart någon dag före deadline. Det har hänt men det är inte så vanligt och just därför är det betydelsefullt att bygga en bra relation med de byråer som vi anlitar. Vi vet vem som har bollen och vad som förväntas av oss.


Sebastian Westin. Foto: Jimmy Eriksson

Sebastian Westin, marknad- och pressansvarig på väskföretaget Sandqvist håller med om att man måste kunna lita på dem som anlitas för olika uppdrag.

– Vi har en tydlig identitet i vårt varumärke och älskar en stil som kombinerar det urbana med friluftsliv och att gå på tur på fjället. När vi ska ta bilder till en ny katalog åker vi gärna iväg tillsammans och tar fotografen med oss, det förenar nytta med nöje. Exempelvis kan resan gå till Norge eller vår stuga i Härjedalen, säger Sebastian.

Fotografen har Sandqvist jobbat med sedan de första trevande stegen och han delar deras vision med varumärket. De sitter till och med på samma kontor och där finns även en liten studio färdig att använda om det dyker upp ett annonstillfälle som kräver en specialanpassad bild. Flexibiliteten gynnar båda parter och det uppstår ofta kreativa diskussioner spontant.

– Jag älskar att lägga formbeslut på en formgivare och fotobeslut på en fotograf. Jag kan ha en magkänsla med det är ju de som vet varför texten ska ligga som den gör och varför bilden ska se ut på ett visst sätt. Det är viktigt att vi vågar ha högt i tak, som leverantör ska man våga säga vad man tycker till oss. Vi ska kunna ge konstruktiv kritik till varandra, säger Sebastian.


Annons för tidningen Icon
Form: inhouse
Foto: Knotan

Han får emellanåt förfrågningar från olika byråer som vill utveckla alltifrån webb till grafisk profil. Det är smickrande och ibland anlitas någon till ett mindre uppdrag. Än så länge har företaget bara nio anställda och de gillar att göra mycket själva, som vissa kataloger och andra trycksaker som julkort och inbjudningar. Men de växer och strax innan årsskiftet lanserades en ny boktidning. Den ska ge en känsla av och berätta om vad som ligger bakom varumärket och lyfta upp inspirationskällor. Ett uppdrag som de lagt ut på ett antal frilansare. När vi talas vid i mitten av november är det fyra dagar kvar tills texterna ska vara klara och levererade.

 – Det känns spännande, även om det är ont om tid. Men vi försöker anlita dem vi anser är bäst och roligast att jobba med, och de får gärna vara så självgående som möjligt. När formgivaren vet och förstår vad vi vill förmedla så behöver jag inte gå in och punktstyra dem efter våra avstämningsmöten. De är professionella och vet att en leverans ska ske i tid, förklarar Sebastian.


Katalog
Form: Matilda Flodmark genom Victor Morenos formförslag
Foto: Knotan

– Jobbar man med någon som är en god vän eller som har blivit det med åren kan det vara svårt att ställa krav. Då är det bra att utarbeta en tydlig struktur så att alla förstår vilka förväntningar som finns på samarbetet och vem som ska göra vad, menar Sebastian. En fördel är att de har en god insikt i företaget och varumärket, men att de trots allt ser det lite utifrån till skillnad från dem själva som är mitt i verksamheten.

– För oss är det viktigt att vi känner ett engagemang i varumärket från leverantörerna och speciellt om vi blir ännu större, då kommer vi inte ha tid och möjlighet att vara lika delaktiga i alla processer. Formgivaren vi jobbar med idag förstår precis vad vi vill förmedla i vårt formspråk och hon kan komma med träffsäkra förslag för att ta vår kommunikation ett steg längre.


Sofia Curman. Foto: Jimmy Eriksson

Sofia Curman, kommunikationsansvarig på Bonniers Konsthall anser att en bra dialog där båda parter lyssnar till varandras idéer är grundläggande för ett givande samarbete mellan kund och leverantör.

– Vi vill jobba med formgivare som förstår vad vår verksamhet står för och som tycker att det är spännande och viktigt med samtidskonst. Målet är att vår kommunikation ska spegla det vi gör, men samtidigt att kampanjerna är intressanta i sig själva, säger hon.

– Ofta får leverantörerna en väldigt öppen brief och då gäller det att de har många bra egna idéer. Sedan är vi en beställare som kommer med många synpunkter under arbetets gång och vill vara delaktiga i den kreativa processen.


Affisch Power has a fragrance, Gardar Eide Einarsson
Form och koncept: Ritator

Inför varje utställning och säsong har de uppstartsmöten där designbyrån får reda på allt från vilka verk som ska ställas ut till vilken känsla som ska kommuniceras i affischer och trycksaker och var utställningskampanjerna ska synas. Till varje säsong släpps även ett magasin som berättar om programmet under perioden. Just nu är det en mindre designbyrå som ansvarar för detta arbete medan en större byrå jobbar med kampanjer som rör själva varumärket.

Det gäller att leverantören är beredd på snabba puckar och är flexibel då kontakten är tät och intensiv under arbetsprocessen. Att hålla deadline är givetvis av största vikt, men enligt Sofia Curmans erfarenhet är det sällan leverantörens fel om en tidsplan spricker.

– Det kan vara små detaljer i informationen från oss som beställare som sinkar produktionen, ett nytt klockslag i ett programblad eller en bild till en annons. Men det är viktigt att leverantören i tid gör klart vilket material de vill ha från oss och när.


Affisch Spiralen och Kvadraten, hösten 2011
Form och koncept: Ritator

Om tid finns träffar de nya byråer och grafiska formgivare för att se vad de kan erbjuda dem. Målet är alltid att finna en långsiktig samarbetspartner och det innebär också att man ger varandra en chans att förbättra både beställning och leverans. Det som fungerar så bra just nu är också byråernas lyhördhet.

– Det är inte alltid helt enkelt att sätta fingret på vad som känns fel i ett förslag och vad som saknas för att träffa rätt. I dessa lägen är det viktigt att kunna diskutera fritt. Jag vill känna att formgivaren är lika engagerad och mån om resultatet som jag är.

Utvärdering ingår alltid som ett steg i arbetsprocessen och det är en viktig del att ha med sig eftersom att val av kommunikation till kommande säsong ofta diskuteras och planeras på ett tidigt stadium berättar Sofia. Men för att vinna ett förtroende krävs också att man vågar överraska.

– Vi gillar när byrån visar att de har koll på samtidskonst och ger skarpa förslag som överträffar vår vision.

Checklista 

Första kontakten

  • Få personer att rekommendera er.
  • Ta personlig kontakt, ett intressant mejl är bra men ett samtal är ännu bättre. Ring gärna och fråga om du får skicka mer material.
  • Ett äkta och genuint intresse för varu­märket och produkterna ökar chanserna.
  • Våga visa vad ni kan bidra med, har ni specialistkunskap ämnad för kunden?
  • Välj företag som är i rimlig storlek i förhållande till er, så att kunden kan kännas viktig även om företaget kanske inte är så stort.
  • Var beredd att visa upp tidigare projekt vid ett eventuellt möte, samt se till att ha referenser.

Processen

  • Flexibilitet.
  • Tillmötesgående och lyhörd.
  • Få kunden att känna sig betydelsefull.
  • Kom gärna med några olika förslag när det är möjligt.
  • Var inte rädd för att ge förslag på förbättringar och nya idéer.
  • Överskatta inte er kapacitet, sätt en realistisk tidsplan.

Leverans

  • Håll deadline och tidsplaner – jätteviktigt!
  • Följ upp kontinuerligt så att allt är under kontroll för båda parter. Skapa eventuellt ett veckoschema.
  • Kom med förslag och förbättringsåtgärder kontinuerligt.
  • Initiera till ett uppföljningsmöte, inkludera det som en del i offerten.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop