I början av november började implementeringen av Blockets nya utseende som tagits fram tillsammans med Letters from Sweden, Hvass & Hannibal och Oakwood Creatives. Det nya manéret ska ha inspirerats av bland annat formen för Piet Heins och Bruno Mathssons klassiska bord Superellips.
– Begagnathandeln växer sig större och vi ser många nykomlingar på marknaden. Vi behöver därför tydliggöra vad Blocket står för och vad som särskiljer oss. Blocket är en effektiv och trygg marknadsplats med allt från jobb till bostäder och begagnade varor. Vårt nya utseende är en viktig grundsten i kommunikationen av Blockets identitet och nya varumärkesplattform och ska spegla vår långvariga position som hela Sveriges marknadsplats, säger Cecilia von Krusenstierna, marknadschef på Blocket.
Logotypen är ny och den beiga bakgrunden byts ut mot en ljusgrå i alla produkter. Ett nytt bildmanér och nya illustrationer är framtagna och kommer att synas under vintern, både på Blocket och i extern kommunikation. Uppdateringar av Blockets logga från 1996 har gjorts tidigare, dock inte i lika stor omfattning som nu.
– Vi ville att nya loggan skulle andas kvalitet och tradition, samtidigt som den skulle kännas modern. Vi behåller den ikoniska Blocket-röda färgen, men har uppdaterat den så den känns modernare. Däremot har vi tagit bort det gamla o:et med ikonerna – delvis för att vi växer och inrymmer fler kategorier nu, säger Cecilia von Krusenstierna.