Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

Blockets nya look

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2021-08-25 | PUBLICERAD 2016-11-17

I samband med att Blocket gör en stor varumärkesförflyttning ska företaget moderniseras med ett nytt grafiskt manér som bland annat innebär ny logotyp.

Annons

blocket_illustration

I början av november började implementeringen av Blockets nya utseende som tagits fram tillsammans med Letters from Sweden, Hvass & Hannibal och Oakwood Creatives. Det nya manéret ska ha inspirerats av bland annat formen för Piet Heins och Bruno Mathssons klassiska bord Superellips.

– Begagnathandeln växer sig större och vi ser många nykomlingar på marknaden. Vi behöver därför tydliggöra vad Blocket står för och vad som särskiljer oss. Blocket är en effektiv och trygg marknadsplats med allt från jobb till bostäder och begagnade varor. Vårt nya utseende är en viktig grundsten i kommunikationen av Blockets identitet och nya varumärkesplattform och ska spegla vår långvariga position som hela Sveriges marknadsplats, säger Cecilia von Krusenstierna, marknadschef på Blocket.

Logotypen är ny och den beiga bakgrunden byts ut mot en ljusgrå i alla produkter. Ett nytt bildmanér och nya illustrationer är framtagna och kommer att synas under vintern, både på Blocket och i extern kommunikation. Uppdateringar av Blockets logga från 1996 har gjorts tidigare, dock inte i lika stor omfattning som nu.

– Vi ville att nya loggan skulle andas kvalitet och tradition, samtidigt som den skulle kännas modern. Vi behåller den ikoniska Blocket-röda färgen, men har uppdaterat den så den känns modernare. Däremot har vi tagit bort det gamla o:et med ikonerna – delvis för att vi växer och inrymmer fler kategorier nu, säger Cecilia von Krusenstierna.

blocket_logotyp_tidslinje

blocket_logotyp_rgb_large

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop