Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Det handlar om att göra kunden nöjd.”

TEXT Johanna Björklund | 2020-01-27
Annons

Här om dagen läste jag ett inlägg i ett grafikerforum. En kvinna beskrev frustrationen i att hennes design av logotyp hade blivit överkörd. Hon hade gjort flertalet skisser enligt samtal och önskemål från kunden. Det hade slutat med att kunden skickade en exempelbild på skiss/färdig design och bad henne färdigställa den. Resultatet blev inte vad de hade kommit överens om i uppstarten och nu känner hon att jobbet hon gjort inte är hennes och därför inget hon kan stå för.

Varför blir det såhär skrev hon? Och hur ska man ställa sig till det?

Jag satt och tänkte en stund på det där. Scrollade bland kommentarerna. Flera menade på att vårt jobb handlar om att göra kunden nöjd. ”Vill man åstadkomma konst eller portfoliomaterial är det något man får göra på sin fritid.”

Min dag fortsatte. Jag jobbade med ett projekt under förmiddagen. Tog en löptur in i Årstaskogen vid lunch. Men jag kunde inte riktigt släppa det där. Framför allt inte kommentarerna. Kände mig besviken på formgivares inställning till vad vi gör.

Andfådd pustade jag ut i hallen 5 kilometer senare. Tankarna pusslades ihop:

Jag kan inte acceptera att Grafisk form ska handla om att göra ut vad den som betalar säger i stunden. Vet inte vad man ska kalla vår roll i det hela då.. Kanske ”vara duktig på att rita av”.. eller ”att vara effektiv i datorprogram”. Grafisk form och Grafisk kommunikation är ju ett område betydligt mer mångfacetterat än så.

 

Osäker om jag har tänkt hela linan ut kring detta, men frågan jag ändå ställer mig är: I vilken annan profession får det gå till som i exemplet ovan? Ska vi andra bestämma hur en bankman räknar sina kalkyler? Eller hur en mattelärare skolar sina elever? För att exemplifiera med ett kreativt hantverksyrke: Ska vi klaga på en frisör som klipper page när vi säger ”page”? Så funkar ju inte livet. 

Jag vill tro att inställningen ”kunden får som den vill” är den sämsta för vårt yrkesområde. Främst för kunden själv.

  1. Om alla kan formge – varför betala för det? 
  2. Om kunden vet bättre – varför studera Grafisk form?
  3. Om kreatörer inte får kreera – vad blir det kvar?

Att det blir kompromisser mellan beställare och formgivare är jag till hundra procent med på. Men så länge designern har gjort sitt jobb ”by the book” i fråga om research, brief, skisser mm. kan jag inte se något som motiverar ett scenario likt det jag läste om i forumet.

Någonstans kändes det viktigt att dela den här tanken. Jag vill inte att vårt yrke ska minska i status genom att vi gång på gång avsäger oss vår egen kompetens och idén på vad bra formgivning är.

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]