/ 

”Det handlar om att göra kunden nöjd.”

Dela

Här om dagen läste jag ett inlägg i ett grafikerforum. En kvinna beskrev frustrationen i att hennes design av logotyp hade blivit överkörd. Hon hade gjort flertalet skisser enligt samtal och önskemål från kunden. Det hade slutat med att kunden skickade en exempelbild på skiss/färdig design och bad henne färdigställa den. Resultatet blev inte vad de hade kommit överens om i uppstarten och nu känner hon att jobbet hon gjort inte är hennes och därför inget hon kan stå för.

Varför blir det såhär skrev hon? Och hur ska man ställa sig till det?

Jag satt och tänkte en stund på det där. Scrollade bland kommentarerna. Flera menade på att vårt jobb handlar om att göra kunden nöjd. ”Vill man åstadkomma konst eller portfoliomaterial är det något man får göra på sin fritid.”

Min dag fortsatte. Jag jobbade med ett projekt under förmiddagen. Tog en löptur in i Årstaskogen vid lunch. Men jag kunde inte riktigt släppa det där. Framför allt inte kommentarerna. Kände mig besviken på formgivares inställning till vad vi gör.

Andfådd pustade jag ut i hallen 5 kilometer senare. Tankarna pusslades ihop:

Jag kan inte acceptera att Grafisk form ska handla om att göra ut vad den som betalar säger i stunden. Vet inte vad man ska kalla vår roll i det hela då.. Kanske ”vara duktig på att rita av”.. eller ”att vara effektiv i datorprogram”. Grafisk form och Grafisk kommunikation är ju ett område betydligt mer mångfacetterat än så.

 

Osäker om jag har tänkt hela linan ut kring detta, men frågan jag ändå ställer mig är: I vilken annan profession får det gå till som i exemplet ovan? Ska vi andra bestämma hur en bankman räknar sina kalkyler? Eller hur en mattelärare skolar sina elever? För att exemplifiera med ett kreativt hantverksyrke: Ska vi klaga på en frisör som klipper page när vi säger ”page”? Så funkar ju inte livet. 

Jag vill tro att inställningen ”kunden får som den vill” är den sämsta för vårt yrkesområde. Främst för kunden själv.

  1. Om alla kan formge – varför betala för det? 
  2. Om kunden vet bättre – varför studera Grafisk form?
  3. Om kreatörer inte får kreera – vad blir det kvar?

Att det blir kompromisser mellan beställare och formgivare är jag till hundra procent med på. Men så länge designern har gjort sitt jobb ”by the book” i fråga om research, brief, skisser mm. kan jag inte se något som motiverar ett scenario likt det jag läste om i forumet.

Någonstans kändes det viktigt att dela den här tanken. Jag vill inte att vårt yrke ska minska i status genom att vi gång på gång avsäger oss vår egen kompetens och idén på vad bra formgivning är.