Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Blogg
44485

Mailchimp i ny kostym

TEXT Johanna Björklund | 2018-11-18
Annons

Det var nog klokt att ingen under studietiden berättade hur ofta man som formgivare landar i program som Powerpoint och Mailchimp. Drömmen om det konstnärliga utövandet hade fått lägga benen på ryggen. Att det sedermera finns en tyst överenskommelse designers emellan att man bara ska ogilla dessa program i egenskap av okrönt prestige är inget jag tycker vi behöver gå djupare in på.

Hur som helst. Mailchimp har gjort ett omtag av sin visuella identitet. Med en något kaxigare tonalitet gör de mig nyfiken. Logotypen flirtar mot oss i en stabilare balans än tidigare. Cooper Light heter det nya identitetstypsnittet, en mjukare serif-font lättläst på skärm. Den hårt gula kulören livar upp novembermörkret och påvisar det vi alla redan vet: Gult är inte fult. Personligen hade jag försökt hitta en mer jämlik kompis till den gula istället för de mjölkiga pastellerna. Det känns liksom som att pastellerna blev den där klassiska sista minuten-lösningen. En add on på färdig koncept för att någon blev lite nervös. Men ah, troligtvis min personliga smak som uttrycker sig nu.

Brokiga illustrationer i autentisk anda bryter av fint mot webbsidans solida grund. Jag tittar på illustrationen på landningssidan och börjar omedelbart tänka på Red Bull. Vet inte riktigt varför men jag tycker det finns något i animationens tempoväxling. Från långsamma till snabba rörelser i olika knyck. Jag bloggade tidigare om SF’s nya logotyp och att mycket identitet ligger i just hur logotypen visualiseras som ”icke statisk”. Här följer lite samma princip. Att Red Bulls tio år gamla reklamfilmer kan poppa upp i mitt huvud p.g.a. en karaktäristisk rörelse. Intressant.

För mer info om arbetet bakom Mailchimps nya utseende, klicka in på denna länk. Jag gillar det jag ser.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop