Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Cap&Designs blogg

Stresstålighet som främsta egenskap?

TEXT Johanna Björklund | 2018-10-04
Annons

Igår var jag på massage för att mjuka upp mina “stressaxlar”. Ett begrepp känt för axlar som trotsar tyngdlagen och hellre vill uppåt än nedåt (Imaginärt en märklig syn men i verkliga livet inte fullt lika uppseendeväckande.) Vad gäller mina axlar vet jag att boven till problemet är en alldeles för tung väska i kombination med ergonomisk ignorans. Snarare än stress dvs. Men tanken far ändå dit.

Under promenaden hem funderade jag på stress och hur lätt det viftas bort som något abstrakt och överkänsligt. I medie- & kommunikationsbranschen är stressrelaterad ohälsa ett problem, men man pratar nästan om det som ett normaltillstånd. Stundtals glorifierande.

Vår byrågrupp anordnade en föreläsning om stress i våras. Deltagarantalet var maxat. Uppenbarligen var ämnet något många ansåg intressant och möjligtvis har en relation till. Föreläsaren förklarade att stress uppstår när tid vs. kontroll inte går ihop. Vi är ofta benägna att hantera ett av dessa tillstånd utan problem. Det är okej med tempo i vardagen så länge du har kontroll över din uppgift. Om du inte har kontroll kan det hjälpa att ta dig ann uppgiften i lugn och ro. Utan vare sig tid eller kontroll blir det stökigt. En självklar logik kanske, men insikten är ett faktum – Hur många sådana projekt har man inte haft att göra med i sina dagar?

 

För mig är det tydligt att en stressad person inte “bär på denna egenskap”. Stress skapas i den miljö du befinner dig i och upprätthålls av kultur och struktur. Reaktionen på stress är givetvis personlig men idén att det skulle finnas någon supermänniska som “står över den” är ju fiktion (i alla fall ett tag till.) Många arbetsgivare lyfter upp stresstålighet som en meriterande egenskap hos sina anställda. Att det rentav skulle vara nödvändigt för att få jobbet till att börja med. Jag blir så förvånad. Därefter reagerar jag över pinsamheten. Psykisk ohälsa är utbrett idag och framför allt bland unga tjejer som senare ska in i arbetslivet. Vilka budskap vill man sända till dem? Strävan efter deras kompetens eller deras förmåga att hantera branschens brister?

Jag kände för att ta upp det här då det är lätt att glömma att det faktiskt inte är ok. Jag vet flera kreatörer som pga stress har tappat sin lust att skapa, något som för mig skulle vara en av de största förlusterna. Viktigt att se och prata om detta, och uppmuntra kollegor och chefer som gör aktiva försök till förbättring. Bra arbetsgivare vill veta.

Nu ska jag och mina ”stressaxlar” förbereda oss för helg. Känns som att hösten har landat på riktigt nu. Mysigt ändå!

 

Ton i ton

TEXT Johanna Björklund | 2018-09-29
Annons

Om jag får sia om framtiden tror jag att vi snart kommer se en uppstickare som just nu banar väg inom mode, inredning och konst: Ton i ton-lösningar.

Lager på lager, textur mot textur – i samma kulör men i olika nyanser. Det är inte enbart ett samspel mellan två–tre nyanser som vi har sett mycket av tidigare, utan fem–sex stycken. I januari presenterade även ELLE Australia ”Camouflage” som en kommande Instagramtrend. De menade att fler användare kommer gestalta sin vardag med bilder i en och samma kulör. En grön sallad på en grön tallrik mot ett grönt bord. Ett samspel snarare än kontrast.

I rätt kontext sett till budskap och innehåll tror jag att kommunikatörer kommer finna detta grepp både lustfyllt och lekfullt. Möjligheten till kreativa lösningar är många. Åhléns visar exempel på detta i sin marknadsföring. Vilka har vi mer?

En formgivare i text

TEXT Johanna Björklund | 2018-09-26
Annons

Det här med att inleda en blogg går att efterlikna det första penselsdraget på en bländande vit canvas. Viljan att få till schvunget som varken blir för mjukt eller för bestämt. Man är helt enkelt mån om att det ska bli rätt. Och bra. Förhoppningsvis en upplevelse.

Jag ser så mycket positivt i att blogga här på CAP&Design. Har arbetat som designer i snart sju år och tidningen har varit en guide och inspiration under hela den tiden. Blogg som kanal lyser fortsatt stark. Jag bloggade för många år sedan men avrundande den eran då flöden baserade på bild, video och podd tog större mark. Det som blev tydligt för mig var att mitt intresse att konsumera bloggar aldrig svalnade. Jag tror att denna uttrycksform är en behaglig kontrast till de snabbare medierna. En andningspaus i brus och sus.

Min närvaro på CAP&Design-bloggen kommer innebära skriverier om grafisk design och kultur. Exempelvis trender, tekniker, nyheter och även inslag från mina arbetsdagar som tillbringas på PR-och kommunikationsbyrån Springtime i Stockholm.

Avslutningsvis (eller snarare inledningsvis) kommer här ett citat som jag ofta faller tillbaka på när hjärnan går på högvarv och alla försök till kreativ förbättring leder till motsatsen. Helt enkelt ett förhållningssätt till visuell kommunikation som jag brukar luta mig emot för att hämta inspiration:

My ultimate goal as an illustrator is to draw a black square on a white background, which will make people laugh thunderously, just because in this particular context it is the perfect, witty and ultimate solution” – Christoph Niemann