Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Cap&Designs blogg

Ton i ton

TEXT Johanna Björklund | 2018-09-29
Annons

Om jag får sia om framtiden tror jag att vi snart kommer se en uppstickare som just nu banar väg inom mode, inredning och konst: Ton i ton-lösningar.

Lager på lager, textur mot textur – i samma kulör men i olika nyanser. Det är inte enbart ett samspel mellan två–tre nyanser som vi har sett mycket av tidigare, utan fem–sex stycken. I januari presenterade även ELLE Australia ”Camouflage” som en kommande Instagramtrend. De menade att fler användare kommer gestalta sin vardag med bilder i en och samma kulör. En grön sallad på en grön tallrik mot ett grönt bord. Ett samspel snarare än kontrast.

I rätt kontext sett till budskap och innehåll tror jag att kommunikatörer kommer finna detta grepp både lustfyllt och lekfullt. Möjligheten till kreativa lösningar är många. Åhléns visar exempel på detta i sin marknadsföring. Vilka har vi mer?

En formgivare i text

TEXT Johanna Björklund | 2018-09-26
Annons

Det här med att inleda en blogg går att efterlikna det första penselsdraget på en bländande vit canvas. Viljan att få till schvunget som varken blir för mjukt eller för bestämt. Man är helt enkelt mån om att det ska bli rätt. Och bra. Förhoppningsvis en upplevelse.

Jag ser så mycket positivt i att blogga här på CAP&Design. Har arbetat som designer i snart sju år och tidningen har varit en guide och inspiration under hela den tiden. Blogg som kanal lyser fortsatt stark. Jag bloggade för många år sedan men avrundande den eran då flöden baserade på bild, video och podd tog större mark. Det som blev tydligt för mig var att mitt intresse att konsumera bloggar aldrig svalnade. Jag tror att denna uttrycksform är en behaglig kontrast till de snabbare medierna. En andningspaus i brus och sus.

Min närvaro på CAP&Design-bloggen kommer innebära skriverier om grafisk design och kultur. Exempelvis trender, tekniker, nyheter och även inslag från mina arbetsdagar som tillbringas på PR-och kommunikationsbyrån Springtime i Stockholm.

Avslutningsvis (eller snarare inledningsvis) kommer här ett citat som jag ofta faller tillbaka på när hjärnan går på högvarv och alla försök till kreativ förbättring leder till motsatsen. Helt enkelt ett förhållningssätt till visuell kommunikation som jag brukar luta mig emot för att hämta inspiration:

My ultimate goal as an illustrator is to draw a black square on a white background, which will make people laugh thunderously, just because in this particular context it is the perfect, witty and ultimate solution” – Christoph Niemann