Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tidplan 42 månader

TEXT Johanna Björklund | 2018-10-21
Annons

Perspektiv är nyttiga, är de inte?

Kom över en tanke som jag tror att fler funderar på ibland. Du är kreatör och ska ta dig an en uppgift. Allt du vill är att vrida och vända och ge all din kärlek men i ryggraden vilar vetskapen att du jobbar mot timmar och att varje minut faktureras. En ekvation komplicerad att förhålla sig till, inte sant? Vissa menar på att det är bra ändå att ha ett ramverk. Jag vet bara inte om systemet ”timmar” är det rätta ramverket? Om man nu fick välja. Med detta sagt. Jag nonchalerar inte privilegiet att arbeta kreativt i en marknadsstyrd bransch. Det handlar inte om att jag vill ha det ”softare på jobbet”, utan snarare vilken modell som ger bäst resultat.

Helgen kom i vanlig ordning och jag spenderade en stund framför datorn i fredags. Ramlar över konstverket ”Running Fence”. En installation från mitten av 70-talet skapad av konstnärsparet Christo & Jeanne-Claude. Verket var 5,5 meter högt och 4 mil långt. Ett ”staket” som löpte från Highway 101 i Kalifornien och fortsatte ut mot Stilla havet vid Bodega Bay. Över 2000 paneler i nylon fästes i 350 000 krokar. Konstverket existerade i 14 dagar innan det monterades ned.

Det slår mig. Jag kan sitta och räkna mina timmar. Arbetet bakom Running Fence tog 42 månader (och fick leva i två veckor!) Jag blir inte klok på kontrasten även fast jag vet att scenarierna egentligen inte kan ställas mot varandra.

Någonstans vill vi alla skapa för att berätta något, oavsett om det rör sig om kommersiellt syfte eller konst. Inser att vi i branschen agerar i överenskommelse enligt en struktur som har väldigt snäva svängrum (haha). Jag blir både knäpp och fascinerad av denna tanke. Tänk vilka kreativa lösningar som hade kunnat rullats ut va? Med lite mer tid. Eller bara mindre fokus på tid.

Som sagt. Ibland är perspektiv nyttiga. För reflektion. Och inspiration. Om du vill bli inspirerad av ett fantastisk konstverk, se och läs mer om Running Fence här: http://christojeanneclaude.net/projects/running-fence

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera