Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Borde ha ett bredare fokus som samlingsplats”

TEXT Johan Wallén
Annons

Fotomässan är till ända för i år och vi kan konstatera att årets mässa växt på alla bredder. Förutom en större lokal och mer folk växte innehållet i år med både mer prylar och företag, men framförallt med foton. Den fotografiska bilden fick på ett förtjänstfullt sätt ta ordentligt med plats vilket egentligen känns helt logiskt eftersom bilden ju är målet med allt som visades på den övriga delen av mässan; fotoutrustning i alla dess former.


Bildutställningen fick i år ta drygt en tredjedel av mässytan.

Vissa av utställningarna kunde dock ägnats lite mer omsorgsfull belysning och hängning, och många hade tjänat på lite mer information om utställaren, fotografen, bilderna, föreningen, agenturen och liknande. Kanske hade det funkat med en separat folder bara om fotoutställningen? Det hade även varit väldigt kul om det exempelvis funnits ett program med tider då de olika fotograferna i sina respektive montrar fick chansen att presentera sig och sina bilder, bara för att få lite sammanhang för den som inte känner till fotografen sedan tidigare.

Det var även mer seminarier och föreläsningar i år, om både högt och lågt. Dock betyder inte alltid kvantitet kvalitet.
– Jag tycker att seminariedelen var tunn i år, särskilt ur yrkessynpunkt, säger Proffsfotos reporter Martin Agfors. De kunde ha lagt in lite mer debatt och diskussion, till exempel ha en debatt om film i systemkameror, ”möjlighet eller hot”.


Att testa löjligt dyra teleobjektiv är alltid ett kärt fotomässnöje.

Bland företagsmontrarna var det tunt med stora nyheter. Kanske beroende på att mässor i allmänhet och små mässor i Sverige i synnerhet inte är platser företag breakar sina produkter på när vi har webben som snabbat upp nyhetsflödet. Vi fick ändå se en skarp version av Canons 5D Mk2, nya bakstycket P65+ från Phase One, Nikons D700 och Sonys A900. Även om produkterna inte är purfärska är det alltid kul att klämma på prylar i verkligheten som man bara läst om på nätet tidigare.

– Mässan har blivit lite av ett tillfälle att träffas för många yrkesfotografer, säger Martin Agfors. Man åker ju inte till mässan för att bli överraskad om man säger så. Det är en sak för dem som bor i Stockholm, de kan åka till fotoaffärerna och klämma på prylarna, men bor man ute i landet är det en annan sak, man kan åka till mässan och hitta allt på ett ställe. Det är även en viktig träffpunkt för ickeproffs, typ fotoklubbar som passar på att träffas. Det vore roligt om man jobbade mer med den delen och göra mässan mer till en samlingsplats än prylutställning.


I Procenters monter kunde en alldeles tvättäkta modeplåtning beskådas.

Utan att ha gjort någon vetenskaplig undersökning kändes det som att det var väldigt mycket folk på mässan, i alla fall under helgen. Fredagen var tunnare, men det är inte så konstigt då folk har jobb och skolor att gå till. Stundtals var det riktigt tjockt i montrarna och till vissa boksigneringar ringlade sig köerna långa.


På lördagen var det tjockt i montrarna.

Sammantaget kan vi konstatera att Fotomässan klarade flytten med beröm godkänt och vi hoppas att nästa år få se en ännu större och bättre mässa, med mer fokus på bild, debatt och möten, men med samma relevans på pryl- och tekniksidan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop