Bokens omslag i fluorescerande orange (Pantone 805 C) skrämmer upp synnerven som en mysrysare på Netflix en sen höstkväll. Men det är ikonregistret på det danska bandets första invikta flik som slår in spiken hela vägen. Fuskpoäng säger vi, och mumlar ett försiktigt ”älskar dig”. Kanske alldeles för tidigt.
Men ikonerna fyller sin funktion och tjänar som register över typen av övningar du kan hitta i boken. Totalt 365 övningar av olika slag.
Författarnas vilja att hjälpa läsaren loss, eller vidare lyser starkt igenom i det korta förordet. Upplägget i boken är fritt och läsinstruktionerna som följer på förordet går mest ut på att intyga att Brainfood fungerar att använda som du vill – ta övningarna utspridda över en längre tid, eller smasha igenom dem på två timmar.
De båda författarna borde veta vad de pratar om. Magnus Frederiksen är och har varit bland annat illustratör och lärare på Forsbergs. Han har tidigare kommit ut med flera målarböcker i samarbete med förlag som Dokument Press (som den här boken är utgiven på), Vertigo och ETC Förlag, för att nämna några.
För skrivjobbet har ett viktigt verktyg varit Google Docs, då Magnus Frederiksen satt i Sverige och skrev boken tillsammans med Klara Lindberg, i New York.
Där driver hon sedan 2019 företaget Creative Liberator and Educator, som jobbar med att utveckla människors kreativitet. Tidigare har Klara Lindberg arbetat som art director på bland annat byråerna BBH NY och 72 and Sunny NY.
Brainfood består av tre delar. De korta och enkla uppgifterna i första delen, del två med övningar för när du blivit ”varm i kläderna” och den tredje delen innehåller övningar, som enligt författarna är mer omfattande och därför kräver mer tid.
Det kan vara svårt att kategorisera Brainfood, en daglig dos av kreativitet, som enbart en målarbok. Det är så bokhandlare beskriver den. Men Brainfood är mer mångfacetterad än så.
Det finns några blanka rader i anslutning till övningar som behöver noteringar, kommentarer eller annan text. Andra övningar går ut på att färglägga bilder eller utföra helt andra uppgifter.
Författarna varvar övningarna med många intervjuer, där kreatörer delar med sig av rutiner, inspiration och tips.
Just intervjuerna, att få lyssna in på samtal med andra som jobbar med, eller på något vis berör frågeställningar vi känner igen från egna utmaningar och situationer, tycker vi är minst lika viktigt som övningarna. Igenkänningsfaktorn är hög.
Gemensamma erfarenheter från undervisning var vad som fick de båda författarna att börja skriva en bok tillsammans, berättar de.
– Under cirka 10 år har vi som kreatörer och föreläsare fått utmana våra kunder och elever kring just detta. Att få dem att se nya perspektiv, och att öva upp modet att våga tänka annorlunda. Vad vi märkt är att bara genom att göra eller skapa något, gör att man blir mer kreativ.
Något måste också nämnas om typografin, som fått en tydlig körning genom lördagsmorgonens grönsaksmixer.
– Det är en salig blandning av typsnitt. Vilket enligt gamla regler är totalt regelvidrigt, erkänner Magnus Frederiksen, som förutom illustrationerna i boken även jobbat med layout och sättning;
– Fredoka One fungerade som en ordbild och hade fina rundningar som passade illustrationen på omslaget. Men vi behövde ett mer neutralt, kompletterande typsnitt till namn och undertitel, vilket ledde till Avenir. Men Avenirs siffror passade inte i den form vi ville ha i inlagan. Och Brandon som vi använt där passade inte till titeln, men hade superfina siffror.
[fakta id=”47170″]Till löptexten ville de hitta ett tydligt typsnitt, som skulle fungera med Brandon. Det blev till slut ITC Caslon, berättar Magnus Frederiksen.
– Hade vi kunnat hitta ett annat mindre klassiskt? Men självklart. Grejen var bara att efter att ha testat en massa andra typsnitt, som var nya, cool, hade fina klackar och vinklar – så satt Caslon som en smäck varje gång.
Vi sneglar tillbaka på ikonregistret i början av boken. Där hittar du, förutom övningar som vill få skrivna svar och dem där du ska måla, till exempel krukan, för att plantera något, en glad smiley för att utmana dig själv och hjärtan för att utforska känslor. Men där finns även till exempel brevet, för att posta något, en ”sax eller något annat vasst” och en kamera. Det säger rätt mycket om bredden på de övningar du kan förvänta dig.
Många kaffe senare har vi slagit igen sista sidan av Brainfood och funderar på vad som hänger kvar?
Ska vi sammanfatta det kort, blir det nog – älskar dig.