Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Brainfood – bok för kreativitet x 365

TEXT Lamin Kivelä

”Det är inte enkelt att tänka kreativt, men det går att träna upp”, säger Magnus Frederiksen och Klara Lindberg, som tillsammans skrivit boken Brainfood, en daglig dos av kreativitet.

Annons

Bokens omslag i fluorescerande orange (Pantone 805 C) skrämmer upp synnerven som en mysrysare på Netflix en sen höstkväll. Men det är ikonregistret på det danska bandets första invikta flik som slår in spiken hela vägen. Fuskpoäng säger vi, och mumlar ett försiktigt ”älskar dig”. Kanske alldeles för tidigt.

Brainfood, en daglig dos av kreativitBrainfood, en daglig dos av kreativitet. Mockup av omslag ritat av Magnus Frederiksen.et. Mockup.
Brainfood, en daglig dos av kreativitet. Mockup av omslag ritat av Magnus Frederiksen.

Men ikonerna fyller sin funktion och tjänar som register över typen av övningar du kan hitta i boken. Totalt 365 övningar av olika slag.

Författarnas vilja att hjälpa läsaren loss, eller vidare lyser starkt igenom i det korta förordet. Upplägget i boken är fritt och läsinstruktionerna som följer på förordet går mest ut på att intyga att Brainfood fungerar att använda som du vill – ta övningarna utspridda över en längre tid, eller smasha igenom dem på två timmar.

Magnus Frederiksen och Klara Lindberg. Foto: Selfies.
Klara Lindberg och Magnus Frederiksen. Foto: Selfies.

De båda författarna borde veta vad de pratar om. Magnus Frederiksen är och har varit bland annat illustratör och lärare på Forsbergs. Han har tidigare kommit ut med flera målarböcker i samarbete med förlag som Dokument Press (som den här boken är utgiven på), Vertigo och ETC Förlag, för att nämna några.

För skrivjobbet har ett viktigt verktyg varit Google Docs, då Magnus Frederiksen satt i Sverige och skrev boken tillsammans med Klara Lindberg, i New York.

Där driver hon sedan 2019 företaget Creative Liberator and Educator, som jobbar med att utveckla människors kreativitet. Tidigare har Klara Lindberg arbetat som art director på bland annat byråerna BBH NY och 72 and Sunny NY.

Brainfood består av tre delar. De korta och enkla uppgifterna i första delen, del två med övningar för när du blivit ”varm i kläderna” och den tredje delen innehåller övningar, som enligt författarna är mer omfattande och därför kräver mer tid.

Det kan vara svårt att kategorisera Brainfood, en daglig dos av kreativitet, som enbart en målarbok. Det är så bokhandlare beskriver den. Men Brainfood är mer mångfacetterad än så.

Det finns några blanka rader i anslutning till övningar som behöver noteringar, kommentarer eller annan text. Andra övningar går ut på att färglägga bilder eller utföra helt andra uppgifter.

Brainfood, övningar.
Brainfood, övningar.

Författarna varvar övningarna med många intervjuer, där kreatörer delar med sig av rutiner, inspiration och tips.

Just intervjuerna, att få lyssna in på samtal med andra som jobbar med, eller på något vis berör frågeställningar vi känner igen från egna utmaningar och situationer, tycker vi är minst lika viktigt som övningarna. Igenkänningsfaktorn är hög.

Brainfood, övningar.
Brainfood, övningar.

Gemensamma erfarenheter från undervisning var vad som fick de båda författarna att börja skriva en bok tillsammans, berättar de.

– Under cirka 10 år har vi som kreatörer och föreläsare fått utmana våra kunder och elever kring just detta. Att få dem att se nya perspektiv, och att öva upp modet att våga tänka annorlunda. Vad vi märkt är att bara genom att göra eller skapa något, gör att man blir mer kreativ.

Något måste också nämnas om typografin, som fått en tydlig körning genom lördagsmorgonens grönsaksmixer.

– Det är en salig blandning av typsnitt. Vilket enligt gamla regler är totalt regelvidrigt, erkänner Magnus Frederiksen, som förutom illustrationerna i boken även jobbat med layout och sättning;

– Fredoka One fungerade som en ordbild och hade fina rundningar som passade illustrationen på omslaget. Men vi behövde ett mer neutralt, kompletterande typsnitt till namn och undertitel, vilket ledde till Avenir. Men Avenirs siffror passade inte i den form vi ville ha i inlagan. Och Brandon som vi använt där passade inte till titeln, men hade superfina siffror.

Om Brainfood

Förlag: Dokument Press, 2020
ISBN: 978-91-88369-38-3
Bindning: Danskt band
Antal sidor: 180
Språk: Svenska
Formgivning: Magnus Frederiksen
Sidbrytning: Adobe Indesign
Typsnitt: titel, Fredoka One från Google font, av Milena Brandao; omslag, Avenir av Adrian Frutiger; inlaga, Brandon Grotesque från Adobe fonts av Hannes von Döhren; löptext, ITC Caslon No. 224 av Edward Benguiat och William Caslon; ikoner, Pe från Pixeden
Papper: Arctic volym white (115g/m2)

Till löptexten ville de hitta ett tydligt typsnitt, som skulle fungera med Brandon. Det blev till slut ITC Caslon, berättar Magnus Frederiksen.

– Hade vi kunnat hitta ett annat mindre klassiskt? Men självklart. Grejen var bara att efter att ha testat en massa andra typsnitt, som var nya, cool, hade fina klackar och vinklar – så satt Caslon som en smäck varje gång.

Vi sneglar tillbaka på ikonregistret i början av boken. Där hittar du, förutom övningar som vill få skrivna svar och dem där du ska måla, till exempel krukan, för att plantera något, en glad smiley för att utmana dig själv och hjärtan för att utforska känslor. Men där finns även till exempel brevet, för att posta något, en ”sax eller något annat vasst” och en kamera. Det säger rätt mycket om bredden på de övningar du kan förvänta dig.

Många kaffe senare har vi slagit igen sista sidan av Brainfood och funderar på vad som hänger kvar?

Ska vi sammanfatta det kort, blir det nog – älskar dig.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop