Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Branschprofet som inspireras av modernister

TEXT Per Torberger
Annons

Han är ofta generös med beröm till konkurrenterna, pratar om branschen och utmaningarna och har under året varit en av de starkast drivande krafterna till de hyllade förändringarna i Guldäggets designkategori. Säga vad man vill om Ulf Berlin, men någon tystlåten och tillbakadragen Hasse Brindfors-typ är han inte.
Det är ändå en typ som kanske skulle behövas fler av i designbranschen, enligt Ulf Berlin, men ur ett annat perspektiv.
– Hasse Brindfors är nog den ende designern som har lyckats förena de kreativiteten och den affärsmässiga kompetensen i en och samma person. Annars har det historiskt sett varit vanligt att designbyråer startas och drivs av kreativa personer som inte alltid haft den affärsmässiga kompetensen, säger Ulf Berlin.

Reklambranschen bättre än designbranschen
För trots att många inom branschen har tänkt affärer, har djupare kompetens i området saknats.
– Jag tar just nu en executive MBA på Handelshögskolan i Stockholm och jag inser att även om du som designer kan en del om affärer och affärstänk, så är det skillnad mot att faktiskt ha djup kunskap i ekonomi och management, säger Ulf Berlin.
Denna kunskapsbrist har bidragit till att designbranschen varit mycket sämre på att förmedla att design är ett affärsverktyg: där har reklambranschen varit mycket bättre, enligt Berlin. Även om det har blivit bättre, så är det fortfarande långt kvar innan design får samma status som affärsdrivande kommunikationsdisciplin som reklam har i dag.

Understryker vikten av idéer
Men designbranschen håller på att förändras: bland annat fanns det tecken på just detta bland bidragen som tävlade i Guldägget. Det märks att många byråer jobbar med internationella uppdrag i dag.
– Det var tydligast i förpackningskategorin, där var det hög internationell nivå utan att det svenska, till exempel enkelheten, hade försvunnit, säger Ulf Berlin.
Något som ligger honom varmt om hjärtat i sitt arbete på Silver är att den grundläggande idén måste vara stark för att resultatet ska bli bra. Det fick han bekräftat under juryarbetet.
– Det blir väldigt tydligt vad som skapar bra design när man står med bara designen rätt upp och ner framför sig, säger han.

Inspireras av modernister
För Ulf Berlin är design något av det roligaste och viktigaste som finns. Det han främst värdesätter är kreativ höjd, ett kvalitativt genomförande och att det faktiskt ger en effekt för kunden.
Själv jobbar han mycket med strategisk design, bland kunderna finns bland annat Svenska Spel, ACO Nordic, ICA och Renée Voltaire. Några av hans förebilder är Raymond Loewy, Paul Rand och Otl Aicher: idel uppburna, klassiska modernister alltså, som på många sätt har präglat grafisk design som helhet (bland annat satte Aichers piktogram för München-OS 1972 en fortfarande aktuell standard).
Men han inspireras inte bara av historiska förebilder.
– Jag är också väldigt imponerad av designbyrån Pearlfisher, de kan göra allt från att till exempel försiktigt uppdatera Famous Grouses hela förpacknings identitet till att sätta ett grymt snyggt retro-koncept på Jamie Olivers produktlinje. Allt utifrån en djup kunskap om konsumenten. Sedan finns det massor av duktiga svenska designer och designbyråer,, säger Ulf Berlin.

Ulf Berlin satt i designjuryn också förra året: här kan du läsa vad han sa om sin syn på design då.


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/branschprofet-som-inspireras-av-modernister/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera