Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13773

Budskap blir viktigare än sälj

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Introduktion till Nils Bohman Ströms examensprojekt Stadshuset.

I samband med Berghs slututställning förra veckan tog CAP&Design chansen att prata trender inom kommunikation- och designprojekten med Pål Pettersson, programansvarig för Grafisk Design på Berghs.

– När det kommer till grafisk design är det många av projekten som går utöver vad, man generellt, klassar som grafisk design. Det är mycket produktutveckling vi ser, utöver att skapa förpackningar till produkter så går man in det konceptuella och skapar egna produkter, säger Pål Pettersson.

Det blir lättare och lättare att producera över hela världen, vilket kan vara en av anledningarna till att fler och fler väljer att visa vad de lärt sig på skolorna genom att skapa egna produkter tillsammans med koncepten och varumärkesbyggandet.

Att fler intresserar sig av vikten av bra kommunikation är också något som syns tydligt. CSR, Corporate Social Responsibility, blir viktigare hos dagens företag och därmed viktigare för de som skapar kommunikation.

– Jag tror att den här generationen kommunikatörer rent generellt fokuserar mer på budskap och kommunikation när det kommer till ett varumärke och visar stort intresse i samhällsengagerade frågeställningar. Många av årets projekt är väldigt personliga och stort fokus läggs på storytelling, inte bara på “snyggt” formgivna produkter och varumärken, fortsätter Pål.

Exempel på examensarbeten med viktiga budskap ser vi hos bland annat Nils Bohman Ström som skapade Stadshuset för att påpeka bostadsbristen i Stockholm. Även Louise Dustlers barnbok mot mobbning visar på att budskapet i kommunikationen är minst lika viktigt som produkten som ska säljas.

Som vi såg exempel på i Anna Turdells arbete med snowboardgrafik är datadriven design också en stor del av årets trender. Big data och att skapa design och kommunikation med information som grund är något vi ser mer av på flera av skolorna.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop