Bukett Grafik komponerar grafisk konst

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-06-28
Malmöbyrån Bukett Grafik drivs av kreatörerna Amanda Berglund och Erik Kirtley. Med bakgrund från Konstfack skapar duon visuella identiteter, utställningsgrafik, böcker och trycksaker åt uppdragsgivare inom framför allt konst- och kultursektorn.
I Bukett Grafiks studio ligger doften av målarfärg alltid tät.

Det var det stora intresset för fotografi som förde samman Amanda Berglund och Erik Kirtley under 2007. Som tonåringar bosatta i Dalarna och Halland var det via nätet de lärde känna varandra – och relationen började snabbt blomstra. Deras allra första kreativa projekt var att dubbelexponera filmrullar som de postade till varandra. Fyra år senare blev vännerna ett par när de båda läste grafisk design på Hellidens folkhögskola. Där föddes drömmen om att en dag kunna starta upp en egen studio tillsammans. 

– Till en början var vi inställda på att jobba på reklambyrå, men vi kom att inse hur mycket mer det fanns att utforska och arbeta med som grafisk designer och illustratör, säger Amanda. 

Illustratören Amanda Berglund.

Konstfack och sökande
Efter folkhögskolan fortsatte duon sin resa på Konstfack. Skolan blev en plats för fritt experimenterande som de utnyttjade till max genom att testa på allt ifrån letterpress och risografi till digital design och motion graphics. 

Med varsin kandidatexamen i grafisk design och illustration under armen styrde de skutan mot Falkenberg – fast beslutna om att följa drömmen om den egna studion. Det skulle dock dröja några år och en flytt innan Bukett Grafik formades.   

– Vi valde att flytta och vidareutveckla vår verksamhet i Malmö av flera anledningar, de flesta av dem rent praktiska. Vi visste att vi ville vara baserade i en större stad med ett bredare kulturutbud, men ville samtidigt inte flytta tillbaka till Stockholm. Vi hade dessutom fått en hel del vänner och kontakter här, så det föll sig naturligt att vi letade oss söderut. Vi har kommit att trivas väldigt bra här, säger Erik. 

Form för föreläsningsserien Radikala samarbeten.

Bukett Grafik formas
2021 flyttade de in i lokalen på Värnhem där studion ligger idag –  men de sökte fortfarande efter det perfekta namnet. I samma veva arbetade Erik med kerning och spacing på ett typsnitt han ritat. När han började testa detta på slumpmässiga ord och meningar dök plötsligt ordet ”bukett” upp, som de båda direkt kände var rätt. 

– Det har en fin ordbild. Precis som att en bukett är en komposition av olika sorters blommor och blad, är vårt arbete att komponera ihop koncept, färg, form och typografi. Vi la till ”grafik” för att både förtydliga och omfatta allt vi arbetar med, från grafisk design till illustration och högtryck. Ordet kontrasterade också på ett oväntat och spännande sätt mot ”bukett”.

Bukett Grafiks skyltfönster på Malmös Värnhem.

Vad skulle ni säga skiljer er från andra studios och byråer?

– Först och främst har vi en personlig framtoning och vill att folk ska kunna känna sig välkomnade och avslappnade när de träffar och arbetar med oss. Vi tycker att professionalitet handlar om etablera förtroenden och smidiga samarbeten, snarare än säljarjargong och att lova mer än vad man kan hålla. Och även om vi driver eget och såklart måste förhålla oss till marknaden och omvärlden, så ser vi oss själva i första hand som formgivare och illustratörer, säger Erik. 

Amanda förklarar vidare att deras intresse för den historiska och hantverksmässiga delen inom illustration och formgivning är lite av hjärtat i studions verksamhet. Dels genom att de gärna jobbar hands-on i alla uppdrag de tar sig för, men också genom att de hela tiden försöker hitta tid till sina många egna projekt.

Erik Kirtley skapar.

Duons bakgrund på Konstfack har bidragit till att de till största del arbetat med uppdrag från konst- och kultursektorn i Halland, Skåne och nationellt. Det de jobbar mest med är att ta fram visuella identiteter, utställningsgrafik, böcker och trycksaker av olika slag. På senaste har det även blivit en del hemsideuppdrag åt olika konstnärer. 

– Hur vi tar oss an ett uppdrag varierar från projekt till projekt, men vi tycker att det är väldigt roligt att arbeta utifrån koncept och ta ut i svängarna med färg och form när det väl ges tillfälle. Med det sagt uppskattar vi också att mellan varven jobba mer konkret och systematiskt, där hantverket får gå före det estetiska, säger Erik. 

Läs också: Oysterland – studion på ständigt äventyr

Ur boken om keramikern Ryozo Miki.

Ryozo Miki
Även om duon fick en bred bas genom Konstfack har det förstås uppstått uppdragssituationer som krävt en del huvudbry och experimenterande på okänd mark. Ett exempel på det var när de fick i uppdrag att formge en bok om keramikern Ryozo Miki. 

– Det var en riktig känslomässig bergochdalbana. Det var första gången vi formgav en bok med hårdpärm och vi insåg snabbt hur lite vi fått lära oss om tryckteknik och bokproduktion i skolan. Vi är visserligen vana vid learning-by-doing, men det här blev på många plan ett överväldigande projekt. 

Med en produktionsplan på fyra veckor som plötsligt reducerades till en på grund av strul med tryckeriet stod studion inför en rejäl utmaning. Allt slutade dock väl tack vare ett tätt samarbete med alla involverade.   

– Tillslut kom den trots allt iväg till tryck och vi kunde dra en lättnadens suck när vi en månad senare hade boken i hand. Det blev onekligen ett väldigt lärorikt projekt. Året därefter tog vi och anmälde oss till en intensivkurs i bokbinderi på Leksands folkhögskola… 

Ur boken om keramikern Ryozo Miki.

Radikala samarbeten
Radikala samarbeten är en föreläsningsserie om nya samarbetsmöjligheter, som anordnats av Sveriges Arkitekter Skåne på Form/Design Center i Malmö under hösten 2023 och våren 2024. Till detta anlitades Bukett Grafik för att designa en trycksak och sociala mediemallar.

– Vi skulle hålla oss till SA:s grafiska profils två typsnitt, SA Display och Futura, men fick i övrigt fria händer att tolka temat. Tidigt började vi tänka i banor om ”överlappande” som i överlappandet mellan olika discipliner och samarbetsformer. ”Överlappande” förde tankarna till ”övertryck”, vilket var passande i och med att affischen och broschyren skulle skrivas ut med risograf, vilket ger fina och tydliga övertryck i starka färger.

Frågan var bara vad som skulle övertryckas. Istället för att illustrera något konkret valde Amanda och Erik att använda sig utav abstrakta former kalkerade från en ritmall som de hade liggandes i studion. Till seriens andra säsong hämtade de former från ett par andra ritmallar och bytte till en ny färgpalett.

Form för föreläsningsserien Radikala samarbeten.

Swedish Illustrators & Graphic Designers
Illustratörcentrum ger varje år ut katalogen Swedish Illustrators & Graphic Designers, som fungerar som en länk mellan kreatörer och uppdragsgivare. Inför 2022:s upplaga fick Bukett Grafik i uppdrag att designa omslaget.

Instruktionerna från Illustratörcentrum var att skapa något som kunde representera såväl illustration som design. En så bred brief kändes till en början överväldigande – men när duon väl satte igång välde idéerna fram. 

– Efter mycket beslutsångest lyckades vi till slut välja tre koncept som vi presenterade skisser på. Det slutgiltiga valet från Illustratörcentrum föll på konceptet vi döpt till ”Äng”, där vi klippt ut fiktiva blommor och växter i papper som vi sen komponerat ihop till en blommande äng över hela omslaget. En metafor för den mångfald av stilar och uttryck som finns bland medlemmarna. Omslaget trycktes med tre dekorfärger och folierades med en skimrande glitterfolie.

För mer om Bukett Grafik, besök deras sajt och insta!

Alla bilder: Bukett Grafik.