Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Cadillac Sans finns också i en kyrillisk version.
Cadillac Sans finns också i en grekisk och en kyrillisk version.
Annons
Cadillac Sans, som tagits fram av Letters from Sweden, ska användas i all kommunikation.
Cadillac Sans, som tagits fram av Letters from Sweden, ska användas i all kommunikation.
Den arabiska versionen tecknades av Erik Moberg.
Den arabiska versionen tecknades av Erik Moberg.
Cadillac5
Cadillac Sans bygger på Trim, som var typsnittsbyråns första kommersiella typsnitt.
Typografi
39597

Cadillacs nya font

TEXT Sara Wilk

Den svenska typsnittsbyrån Letters from Sweden har tagit fram Cadillac Sans, ett typsnitt som ska användas i all kommunikation från den amerikanska biljätten.

I ungefär sex månader arbetade Letters of Sweden med designen och produktionen av det färska typsnittet Cadillac Sans. Företaget var ute efter ett identitetsbärande och funktionellt typsnitt som kan hjälpa till att bygga varumärket, berättar typsnittsformgivaren Göran Söderström.

– Kunden ville ha manuellt hintade skärmfonter, vilket resulterade i att det tyska hintningsföretaget Fontwerk därefter jobbade med enbart hintningen i åtta månader, säger han.

– Den latinska versionen av Cadillac Sans tecknades först. Under den processen var Futurebrand i New York inblandade väldigt mycket i detaljarbetet. Strax därefter påbörjade min kollega Erik Moberg den arabiska versionen som han arbetade med i cirka tre till fyra månader. Parallellt tecknade jag den kyrilliska versionen.

För att säkerställa kvaliteten tog Letters from Sweden hjälp av Maria Doreuli och Pascal Zoghbi för att kontrollera den kyrilliska respektive den arabiska versionen. Den grekiska tecknades av Panos Haratzopoulus.

Cadillac Sans bygger på samma principer som Trim, ett av Letters from Swedens första kommersiella typsnitt.

– Typsnittet påminner faktiskt lite om Cadillacs nya modeller rent visuellt, vilket är intressant. Tittar man på modellerna från 2016 så har de liknande former som typsnittet. Jag tror det var därför de fastnade för Trim med sina raka sidor, blandat med runda former från en klassisk grotesk, konstaterar Göran Söderström.

Vilka var de största utmaningarna under arbetet?
– Jag måste säga att projektet gick väldigt smidigt. Det var både en professionell beställare och slutkund. En av utmaningarna låg förstås i att förändra Trim så att Cadillacs version blev unik. Att ta fram en matchande arabisk version var ju också en stor utmaning, eftersom det är ett helt annat skriftsystem med annorlunda principer. Då gäller det att hitta en form där de olika skriftspråken kan mötas på ett sätt som känns naturligt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera