Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Canon Eos 5D Mark II uppfyller förväntningarna

TEXT
Annons

Många blev lite besvikna efter Canons traditionella höstvisning. Att ingen uppföljare till 5D presenterades då väckte mer uppmärksamhet än de produkter som faktiskt visades upp.

Men när nu nya Canon Eos 5D Mark II till slut visats upp är det nog få som känner någon besvikelse längre. Sensorn är förstås på 24×36 mm, 21 megapixel, 100-6400 iso med utökning ett steg nedåt och två uppåt, eller 50 – 25600 iso. Serietagning i 3,9 bilder per sekund, sökaren täcker 98 procent av bilden och kameran har finjustering av autofokus.

Live view har nu en kontrastavkännande autofokus med, vilket nog förvånar en och annan, ansiktsigenkänning som tilläggsfunktion. Men här finns också den nyhet som sannolikt kommer att skapa mest diskussion, möjlighet att filma i HD-upplösning.

Film – möjlighet eller hot

Många reportagefotografer har redan idag krav på sig att leverera både stillbilder och video. Att nu både Canon och Nikon bygger in detta i systemkameror ger nog en och annan fotograf kluvna känslor. Ingen kan ha missat den enorma debatt Nikon orsakade i forum på webben med sin D90.

I våra ögon har diskussionen bitvis varit märklig. Ett vanligt argument varit att filmning och stillbildsfotografi är två skilda saker och inte skall blandas samman. Verkligheten är att fler och fler fotografer arbetar mot webben och där efterfrågas rörlig bild. Dessutom öppnar filmning med stor sensor upp kreativa möjligheter som fram till nu krävt massivt mycket dyrare utrustning.

Om vi jämför hur Canons och Nikons video ser ut på pappret ser vi flera detaljer där Canons implementation känns smartare. Möjligheten att spela in ljud i stereo, med uttag för lös mikrofon är ett stort plus. Riktig full-HD med 1920×1080 är ett annat, en enkel autofokus ett tredje.

Canon har alltså till skillnad från Nikon en kontrastavkännande autofokus i sin videofunktion. Här misstänker vi att det är processorkapaciteten hos 5D Mark II som gör detta möjligt. Dessutom kan du temporärt avbryta filmningen hos 5D Mark II genom att trycka ned AF-on-knappen och då fokusera om med den traditionella och mycket snabbare autofokusen. Detta är inget du gör mitt i en sekvens, men är ett smidigt sätt att fokusera om mellan tagningar.

Canon filmar med 30 bilder per sekund mot Nikons 24. Men här har vi hört lite blandade reaktioner bland filmentusiaster på Canons val av videokodning. Mycket starkt förenklat har Nikon valt ett format där varje filmruta är en fristående bild medan Canon satsat på en modernare kodning där enskilda bildrutor snarare innehåller skillnaderna mot föregående ruta.

Men vi misstänker att målgruppen för Eos 5D Mark II inte ägnar många sekunder åt att fundera över filmkodning utan snarare gläds åt att kunna filma i så hög kvalitet, med stereoljud och ha möjlighet till extern mikrofon.

På utsidan är det mesta sig mycket likt jämfört med gamla 5D, den mest synliga skillnaden är den nya härliga skärmen med 920 000 bildpunkter. Nu har dessutom Eos 5D fått samma tydliga och smidiga menysystem som andra moderna Canon-kameror.

Sammanfattning

Nu har vi tre moderna fullformatskameror i smidigt kamerahus på marknaden. Vi ser fram emot att få jämföra Canon Eos 5D Mark II, Nikon D700 och Sony Alpha 900 sida vid sida. Men för alla som har en 5D idag och funderat på att uppgradera känns valet självklart. Canon har helt klart skapat en mycket imponerande efterträdare till den omtyckta 5D.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop