Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12465

Carolina Laudon: ”Alla tecken bildar en helhet”

TEXT Billy Ekblom
Annons


Carolina Laudon har gjort typsnitt för storkunder som DN och Systembolaget. Förra året vann hon Berlingpriset. Foto: Åsa Jansson

Vad ska du prata om på CAP&Design Live den 19 mars?

– Jag tänkte tala om typsnitt och identiteter, bokstäver och andra typer av lösningar i branschen. Vad är ett typsnitt; ett format, en form eller en mjukvara? Vad krävs för att skapa ett nytt typsnitt? Hur tänker vi utanför de vedertagna begreppen? Vad händer just nu på internet?

Förra året vann du Berlingpriset för din form. Hur kändes det?

– Ärofullt. Samtidigt väldigt befriande. Det finns enormt mycket att lära sig om bokstäver, typsnitt, typsnittsteknologi och typografi och så lite tid. Jag känner mig ständigt jagad av tiden och flyttar konstant fram mina mål, långt bortom både min egen förmåga och horisont. Varje passerad linje ser jag som ett mål på vägen.

Du har jobbat med typsnitt för många stora kunder som DN och Systembolaget. Vad tänker du speciellt på när du vet att typsnittet ska läsas av så många människor?

– Typsnittsdesign är alltid en del av en större designprocessen, där många andra formbeslut ingår. Pappersvalet och typografin har minst lika stor del i vad läsaren upplever, så jag styr inte slutresultatet som når kunden.

– Typsnittsformgivning är ett väldigt konceptuellt arbete där alla bokstäver och tecken bildar en helhet, lite som ett instrument eller byggnad. Sedan händer det ju mycket när sedan en musiker spelar instrumentet. När jag har formgivit vissa bokstäver så är formen satt för andra. Oftast är jag allt för uppslukad av alla små designbeslut som ska fattas för att oroa mig. Mitt arbete är ju en del av processen. Största charmen att arbeta med typsnitt är att det är just till för andra och når ut på ett väldigt ödmjukt sätt.

Av de typsnitt du tagit fram, har du en favorit?

– Monopol (för Systembolaget, reds anm.). För att det finns över hela Sverige och formen håller fortfarande efter tio år.

Vill du höra vad Carolina Laudon har att säga på CAP&Design Live?
Läs om de andra talarna och anmäl dig här!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop