– Som beställare var det viktigt att ta fram en brief där slutresultatet skulle landa i något där vi kan vara aktuella och relevanta både nu och framåt, med bibehållen flexibilitet, säger Andrea Lindgren, Global head of Brand & Concept, Central Pick & Mix.
Den tidigare monokroma och naturpapperspräglade identiteten skulle ersättas av penseldrag och färgglada tryck. Med rebrandingen satsade Parrots också på att förtydliga varumärket med intentionen att särskilja sig mer från konkurrenterna.
– Vi ville skapa en identitet som riktar sig till den äldre målgruppen och fortfarande behålla känslan av glädje, lekfullhet och njutning, säger hon.
Det är inte första gången koncernen anlitat art directorn Magnus Linehag, som tidigare även jobbat med rebrandingen av Cloettas Candyking. Han berättar att grunden till Parrots nya identitet baserades på researchmaterial från Cloettas tidigare marknadsundersökningar.
– Som formgivare hade jag förmånen att kunna testa en bred palett av uttryck initialt. Jag testade allt från fotografiska till rent typografiska uttryck och kunde i de första presentationerna presentera ett rikt omfång riktningar baserade på briefens värdeord och beskrivningar av målgruppen, säger han.
Magnus Linehag berättar att de primära ledord som präglade designarbetet var färgrikedom och lekfullhet, där designen skulle tända upptäckarlusten. Han ville även ge papegojan en större roll än tidigare, genom att låta fågeln och dess kulörer färga av sig på identiteten i stort.
– Papegojan ger varumärket sitt namn. En fågeltyp vars enorma färg- och artrikedom knappt behöver nämnas. Den drar med sig ett gott humör och en stark energi var den än går och flyger, avslutar han.