Coca Colas 100-åriga form från Sverige

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-02-25

Utställningen 100 innovationer, Läsken, TM33019Foto: Anna Gerdén

I år är det 100 år sedan Coca Cola-flaskorna fick sin distinkta form, kurvorna som skulle kännas igen i ljus, mörker och även om flaskan slogs i bitar.

Tekniska museet i Stockholm öppnar nu en utställning om designen bakom det kända varumärket – med en inte lika känd svensk historia. Det var nämligen glasingenjören Alexander Samuelsson från Kungälv som skapade och fick patent på flaskans form. Han hade en bakgrund som hög chef hos flasktillverkaren Chapman Root Bottling, och det var Alexanders bidrag via företaget som vann Coca Colas tävling om att skapa en igenkännbar flaska.

– Coca-Cola flaskan är ett spännande exempel på hur viktig produktdesign är i innovationsprocessen. Den snillrika formen satte också igång en spännande historia av förpackningsutveckling både med nya krav på hållbarhet och nya konsumtionsmönster, vilket gör den ständigt aktuell, säger Peter Skogh, publik chef på Tekniska museet, i ett pressmeddelande.

På Tekniska museets utställning ställs originalskisser och flaskor ur The Coca Cola Company’s samlingar ut, och utställningen tar besökarna igenom hur förpackningen utvecklats från de första skisserna till dagens design.