Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Creative Cloud en stor chansning”

TEXT Anders Lundberg
Annons

Mala Sharma har titeln Vice president of professional business på avdelningen Digital media business. På Adobe Creative Days i London ställde hon upp på en intervju och berättade bland annat om företagets framtidsplaner.

På frågan om hur Adobe kan stilla oron hos användare som tror att priset på prenumerationen på Creative Cloud kommer stiga kraftigt så fort alla redan har börjat använda det, svarade Sharma:

– Mitt enda rationella svar på det är att vi inte kan det. Det ligger i vårt intresse att vinna våra kunders förtroende, eftersom de kommer välja varje månad om de ska stanna hos oss eller inte. Vi har aldrig varit mer sårbara. Det är en jättechansning.

– Som du kan gissa vill Adobe göra användarna uppspelta med Creative Cloud snarare än nervösa, och från en kreativ och teknisk sida, snarare än en affärsmässig, försöker Adobe använda molnet för att några verkligt nyskapande saker.

– Det första har vi redan börjat göra under Creative Clouds första år: Ett byte från stora, utspridda uppdateringar till många fler som kommer då och då under året, och detta kommer gå fortare nu. Du kan förvänta dig uppdateringar mycket oftare nu när CC-versionerna av Photoshop och de andra programmen släpps 17 juni.

Sharma sade också att Adobe kommer släppa många fler mindre, specialiserade program – som Edge-produkterna – snarare än att baka in allt mer och mer i de existerande programmen. Detta gäller inte bara webben utan även foto, grafisk design, tryck, video och animation.

– Det här är den futuristiska modellen, där vi har alla de här små programmen som fokuserar på att göra en uppgift men som alla fungerar tillsammans. Det är helt klart den riktning vi har tagit. De här programmen kommer inte bara kopplas samman horisontellt utan även med apparna för mobila plattformar och med Creative Cloud för lagring och delning.

Kuler blir coolare
Som ett exempel på vilken slags funktionalitet Adobe vill bygga in i framtida program visar Sharma på den nyligen släppta Kuler-appen för Iphone och Ipad. Med denna kan användaren ta vara på färgscheman runt omkring henne. Dessa sparas sedan på nätet och när Illustrator och andra program släpps i nya versioner kommer hon kunna använda dem direkt i programmen.

Ännu längre framåt ser Sharma hur Adobe gör ”äkta molnversioner” av sina program – program som ligger på Adobes eller kundernas egna servrar och gör att dessa kan utnyttjas på enheter som själva inte klarar så kraftfull mjukvara. Adobe visade nyligen upp en mycket tidig testversion av detta i form av Photoshop Lightroom på Ipad, med alla funktioner och effekter. Ett annat exempel är Adobe Anywhere som förstärker Premiere Pro och After Effects.

Tillbaka i nutid ser vi att en del användare som har börjat prenumerera på Creative Cloud inte har funnit övergången helt smärtfri. En del användare har till exempel tvingats radera sina nuvarande versioner och sedan tillbringa flera dagar i väntan på att alla molnversionerna ska laddas ner och installeras. Sharma påstår att liknande incidenter händer, men att de är ovanliga och de flesta kunder nöjda med erfarenheten.

– Vi har haft några små problem, men tidiga kunder är mer nöjda med Creative Cloud än vanliga kunder av Photoshop någonsin har varit. Och Photoshop är designbranschens pärla.

En annan fråga som många användare har är vad som händer om de slutar prenumerera. Kommer de fortfarande komma åt alla filer på den Dropboxliknande delen av Creative Cloud – och kan de öppna filerna med CS6-versionen de fortfarande äger?

– Användarna är tydliga med att de inte accepterar en lösning som dagens, där CC-programmen kan exportera till CS6. Det finns andra förslag och förväntningar som kunderna har och som vi diskuterar både internt och med våra användare och rådgivare.

Huruvida Adobe kommer lyckas att få fram sitt meddelande och övertyga majoriteten av sina kunder att gå över till Creative Cloud återstår att se. Tills vidare kommer CS6 i varje fall att finnas kvar som ett alternativ för alla som tvekar.

Neil Bennet, Digital Arts. Översättning: Anders Lundberg.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop