Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
4230

Dagspressgurun Edmund Arnold har lämnat oss

TEXT Johan Klingstam
Annons

Edmund Arnold som bland sina 27 böcker skrev Functional Newspaper Design, Modern Newspaper Design och Ancient Axiomes avled den 2 februari i Salem, Virginia, USA. Edmund Arnold har hundratals redesigner på sitt samvete och ovanpå applåderna har han även erövrat SND:s Lifetime Achievement Award 2000 och blivit invald i Journalism Hall of Fame i såväl Virginia som Michigan.

Bland framgångarna nämns The National Enquirer och ett redaktörskap på Linotype News, men sanningen är att han av många räknas som den första sanna designgurun inom sitt skrå. På 60- och 70-talet var han en av de få professorerna inom journalistik som valt att koncentrera sig på den grafiska utformningen, den visuella journalistiken. Förutom sina böcker och sin karriär som lärare, levde han ett kringresande liv som föreläsare och formgivare och han höll läsbarhetens fana högt i sitt noggranna arbete med typografi i modern dagspressdesign.

Sveriges egen John Bark får frågan om hur han kommer att minnas Edmund Arnold
– När det gäller Edmund Arnold var han en av de största och en av de första dagstidningsformgivarna. Jag hade ingen personlig relation till honom men han var trots allt en stor del av den typ av design jag skolades inom i New York och hos Milton Glaser bland annat. Han blev gammal trots allt och det kan finnas något förtröstansfullt i detta också, att det i detta lite slitiga jobb går att åldras och leva länge. Han var journalist i botten och jag tycker det är intressant med formgivare som skriver många böcker. Jag har skrivit en, men får jag leva till 93 så hinner jag kanske få ur mig några till.

Du som vill läsa mer om Edmund Arnolds framgångar och hans påverkan på en hel yrkeskår tittar på www.snd.org.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop