Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Dansk designduo på Allmänna Galleriet

TEXT Johan Wallén
Annons

– Det är en ganska stor och svår fråga egentligen. Inspiration kommer överallt ifrån; från staden, från Internet, konst, föräldrar, skog, semester, filmer, natthimlen, mat…
Förmodligen är det summan av en mängd intryck vi samlat  på oss. Det finns också ett antal designbloggar vi tittar på varje dag och det ger också inspiration.

De har känt varandra sedan gymnasiet men först under designutbildningen började de jobba tillsammans. Bland deras kunder finns Adidas och Microsoft, men att designa skivomslag till världsberömda band står också högt på önskelistan.

Vilket projekt/uppdrag är ni mest nöjda med hittills?
– De uppdrag vi gjort för Efterklang och Turboweekend, två danska band som vi har arbetat med en del, är alltid roliga eftersom det alltid är mycket utmanande. Det är också där vi oftast får fria händer och det är naturligtvis alltid det bästa för oss. De är också goda vänner och vi respekterar deras arbete och musik, så vi får alltid lite prestationsångest när vi arbetar med dem, vilket säkert ökar våra ansträngningar.

Omslaget till danska Turboweekends senaste skiva som kom i mars, utformat av hvasshannibal.

Vilka medier/verktyg jobbar ni med? För hand, i dator, papper/penna, akvarell osv.
– Vi arbetar oftast i datorn, men det är också kul att arbeta med händerna. Nyligen hade vi en utställning i Köpenhamn på galleriet Mohs där vi arbetade med trä som skärs ut i relief och sedan slipats och målats för hand i många olika färger och mönster. Det var enormt tidskrävande, men det är kul att arbeta med material på det sättet.

Om man inte känner till er alls innan, finns det något verk/projekt som ni tycker verkligen utmärker er stil?
– Utställningen har vi haft på Mohs i Köpenhamn är förmodligen en mycket bra sammanfattning av vilka vi är på en visuell, estetiska nivå. Scenografi till Efterklang är ett projekt som vi är mycket stolta över och det kanske visar lite mer dimensioner av vad vi kan (förutom rent illustrerande). Den visar också en del nya områden som vi vill utforska mer, till exempel scenografi.


En del i en installation på det kombinerade gymet och galleriet Butcher’s Lab i Köpenhamn.

Ert arbetssätt där den ena börjar med en illustration och den andra fortsätter låter spännande! Hur går det till? Hur vet ni vem som ska göra vad? Kan det bli lite "hur som helst" eller har ni en tydlig plan från början?
– När vi arbetar på detta sätt är det vanligtvis för illustrationsuppgifter och då är det roligt att skicka en teckning till den andra och se vad som kommer ut av det.
För större projekt har vi oftast en lång process där vi utvecklar idéer mycket innan vi börjar formge, men det kan också hända att vi skickar en idé fram och tillbaka tills vi känner att det är bra.

Vad tycker ni om klimatet för grafiska designers/illustratörer idag? Är det svårare att få jobb på grund av det ekonomiska läget, håller kunderna hårdare i pengarna?
– Vi märker inte av krisen speciellt mycket egentligen, lycklig nog! Vi ser istället att många företag prioriterar konst och design högt, vilket är mycket bra för oss. Men vi har inte arbetat så länge så det är egentligen ganska svårt att märka en utveckling under så kort tid. Mycket av den tid vi arbetat tillsammans har vi samtidigt gått i skola och tillbringat mycket tid med det.

Vilken är er drömkund/drömprojekt?
– Att göra ett skivomslag för ett stort, världsberömt, coolt band vi gillar! Detta kan innefatta Animal Collective … eller Sufjan Stevens. Tv on the Radio skulle också vara häftigt!

Vad kommer vi att få se på Allmänna Galleriet i Stockholm?
– Det vet vi inte ännu, men det blir färgglatt och fantasifullt!

Se mer av Nan Na Hvass och Sofie Hannibal på deras sajt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop