Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Därför suger de flesta byråsajterna”

TEXT Andreas Leijon
Annons

I mitt jobb stöter jag på en hel del portfoliosajter och skrytbyggen där den egna byråns eller personens förträfflighet rapas upp i eviga variationer. I elva fall av tio är den byggd i Flash och har en meny man inte riktigt fattar hur den funkar. Det blinkar och det onanianimeras. Snyggt, men snudd på tjänstefel 2009.

Flashigast, snyggast och mest felaktig av alla är Forsman & Bodenfors efterlängtade nylansering. På nya fb.se hade jag förväntat mig en dialog med besökaren, samma person som kan vara en presumtiv kund eller en ny stjärn-ad. Jag hade velat se en blogg, kanske rent av ett Twitterflöde eller något annat som indikerade att det faktiskt fanns något mänskligt liv bakom den där ogenomträngliga företagsfasaden.

I stället: Flash, skum navigation och en massa ointressant skryt. Heja.
De sajter som i dag inte bjuder in till någon feedback har sorgligt nog inte fattat vad webben handlar om. Tror du att sådana byråer överlever i ett nytt kommunikationslandskap?

Den stora och erkänt duktiga byrån kanske bör titta mer på sina mindre branschkolleger. För det finns företag som tänkt bortom det statiska och vågat släppa in besökaren genom kommentarer och annan interaktion.

Jag vill dela ut fem skinande guldstjärnor: Vinter, Oktavilla, Bazooka, Wjos och Daytona. Nästa gång du söker jobb, ska bygga en ny sajt åt din firma eller rent av ska köpa in reklam-, design- eller webbtjänster tycker jag du ska kolla in dem och deras gelikar.

De lever som de lär. Gör det du med.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop