Två trappsteg upp, direkt från Döbelnsgatan 35 i Stockholm möter en rejäl dos 60-tal i lobbyn hos varumärkesbyrån WDW Creative – soffgrupp i svart skinn med soffbord till vänster. Till höger, det enorma konferensbordet med 8 blandstolar. Teak. Teak. Och teak.
Arbetsytorna ligger längre in och hela lokalen är större än vad den först ger sken av. Flera rum och taket på luftig höjd.
Den kliniska avsaknaden av vävtapet på de dova väggarna med sina jord- och naturkulörer, håller oss enkelt kvar i nutid och erbjuder samtidigt en skön kontrast mellan årtiondena.
Ett guldskimrande draperi bildar fond bakom ryggen, då vi slagit oss ner vid bortre långsidan av det stora bordet.
Vi träffar WDW Creative en solig, men kall förmiddag i slutet av april 2021.
WDW Creative jobbar mycket med musik, mode, krog, hotell och konst, berättar Jon Bergsman, creative director som tillsammans med delägaren Lisa Harrling grundade WDW Creative för ungefär tolv år sedan.
Lisa Cronstedt, kommunikation- och marknadschef på Ifpi Sverige, där hon även projektleder Grammis, berättar per mejl att hon har jobbat med WDW Creative i över tio år.
– Min första kontakt var Jon Bergsman. Idag har jag kontakt med flera på byrån, men framförallt Camilla Heurlin, som leder många av våra aktiviteter från WDW:s håll.
Vill du säga något om arbetsprocessen med WDW Creative?
– Vi har ofta en idé vad vi vill göra. WDW tolkar sedan fritt och tar fram ett kreativt förslag utifrån det, säger Lisa Cronstedt.
[fakta id=”49135″]Samarbetet med Jon Bergsman började på en tidigare byrå och när han gick vidare till sitt egna, valde Ifpi Sverige att följa med.
Trots pandemin genomförde WDW Creative tillsammans med Lisa Cronstedt och Ludvig Verner, vd på Ifpi ett större varumärkesarbete för Grammis 2020, berättar Camilla Heurlin. Hon är projektledare på WDW Creative, där hon som första anställd varit med i stort sett från start på byrån och i deras arbete med Grammis.
Galan är ett återkommande jobb och Camilla Heurlin sammanfattar den stående briefen med glad och stolt röst.
– Vi ska hylla svensk musik.
De arbetar med galan i två till tre månader varje år och Jon Bergsman berättar att jobbet hela tiden har växt och utvecklats, med scenografin, locations, utveckling av temat och tightare produktion.
Årets visuella identitet för prisgalan tog avstamp i ett mörkt 2020 och tuffa tider för musikbranschen. Uttrycket för 2021 landade i en polaritet som dragit mot mycket ljus och hopp.
Lisa Cronstedt beskriver i mejlet att WDW Creative hjälpt Ifpi att konkretisera tankarna i årets form.
– Med det här året bakom oss ville vi lyfta fram ljuset och värmen i formspråket. Vi pratade om suggestiva former, sökandet efter andlighet, naturen och atmosfären. Lite drömskt.
Med ett nytt uttryck för varje års prisgala blir friheten stor även för typografin, berättar Jon Bergsman.
– Det finns inget hustypsnitt. Typografi sätter så mycket av känslan.
I år är det seriffen Minion Pro från 1990, ritat av formgivaren Robert Slimbach på Adobe och sans-serifferna Helvetica Neue Bold och Helvetica Neue Thin, ritade 1957 av typsnittsdesignern Max Miedinger (1919–1980) för typsnittsgjuteriet Haas som får teckna budskapen.
Bildmaterialet i den visuella profilen för årets gala är mycket stock, som byrån dragit i färgerna och jobbat in på olika sätt för att bland annat fungera med kulörerna i lokalen där galan hålls.
Prisgalan äger rum torsdagen den 3 juni 2021 kl. 20.00 på Södra teatern i Stockholm. TV4 Play och Kanal 7 sänder live. Du kan också hitta Grammis på Instagram och Twitter, @GrammisSverige. Hashtag: #Grammis21.
Artikeln uppdaterad 2020-05-01