Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

De hittar formen på Grammis varje år

TEXT Lamin Kivelä

I början av juni 2021 är det dags för årets Grammis, musikpriset som sedan 1969 uppmärksammat och premierat artister, musiker och kreatörer på den svenska musikscenen. Vi har pratat med WDW Creative och arrangören Ifpi om deras jobb med varumärket och den visuella formen på årets prisgala.

Annons

Två trappsteg upp, direkt från Döbelnsgatan 35 i Stockholm möter en rejäl dos 60-tal i lobbyn hos varumärkesbyrån WDW Creative – soffgrupp i svart skinn med soffbord till vänster. Till höger, det enorma konferensbordet med 8 blandstolar. Teak. Teak. Och teak.

Arbetsytorna ligger längre in och hela lokalen är större än vad den först ger sken av. Flera rum och taket på luftig höjd.

Den kliniska avsaknaden av vävtapet på de dova väggarna med sina jord- och naturkulörer, håller oss enkelt kvar i nutid och erbjuder samtidigt en skön kontrast mellan årtiondena.

Ett guldskimrande draperi bildar fond bakom ryggen, då vi slagit oss ner vid bortre långsidan av det stora bordet.

Projektgruppen som jobbar med Grammis på WDW Creative – Produktionsledaren Fanny Axelsson, projektledaren Camilla Heurlin och creative director Jon Bergsman, som också är en av de två grundarna av byrån. Foto: Lamin Kivelä.
Projektgruppen som jobbar med Grammis på WDW Creative – produktionsledaren Fanny Axelsson, projektledaren Camilla Heurlin och creative director Jon Bergsman, som också är en av de två grundarna av byrån. Foto: Lamin Kivelä.

Vi träffar WDW Creative en solig, men kall förmiddag i slutet av april 2021.

WDW Creative jobbar mycket med musik, mode, krog, hotell och konst, berättar Jon Bergsman, creative director som tillsammans med delägaren Lisa Harrling grundade WDW Creative för ungefär tolv år sedan.

Lisa Cronstedt, kommunikation- och marknadschef på Ifpi Sverige, där hon även projektleder Grammis, berättar per mejl att hon har jobbat med WDW Creative i över tio år.

– Min första kontakt var Jon Bergsman. Idag har jag kontakt med flera på byrån, men framförallt Camilla Heurlin, som leder många av våra aktiviteter från WDW:s håll.

Vill du säga något om arbetsprocessen med WDW Creative?

– Vi har ofta en idé vad vi vill göra. WDW tolkar sedan fritt och tar fram ett kreativt förslag utifrån det, säger Lisa Cronstedt.

Arbetsgrupp

WDW Creative

Camilla Heurlin, projektledare
Fanny Axelsson, produktionsledare
Jon Bergsman, creative director
Linnea Lundqvist, formgivare
Lisa Harrling, formgivare
Joakim Wijk, motion graphic

Uppdragsgivare

Lisa Cronstedt, marknads- och kommunikationschef, projektledare för Grammis, Ipfi Sverige
Ulrica Örn, producent, Pick a Doll Production

Samarbetet med Jon Bergsman började på en tidigare byrå och när han gick vidare till sitt egna, valde Ifpi Sverige att följa med.

Trots pandemin genomförde WDW Creative tillsammans med Lisa Cronstedt och Ludvig Verner, vd på Ifpi ett större varumärkesarbete för Grammis 2020, berättar Camilla Heurlin. Hon är projektledare på WDW Creative, där hon som första anställd varit med i stort sett från start på byrån och i deras arbete med Grammis.

Galan är ett återkommande jobb och Camilla Heurlin sammanfattar den stående briefen med glad och stolt röst.

– Vi ska hylla svensk musik.

Grafiska element och kulörer. Bild: WDW Creative.
Grafiska element och kulörer. Bild: WDW Creative.

De arbetar med galan i två till tre månader varje år och Jon Bergsman berättar att jobbet hela tiden har växt och utvecklats, med scenografin, locations, utveckling av temat och tightare produktion.

Årets visuella identitet för prisgalan tog avstamp i ett mörkt 2020 och tuffa tider för musikbranschen. Uttrycket för 2021 landade i en polaritet som dragit mot mycket ljus och hopp.

Lisa Cronstedt beskriver i mejlet att WDW Creative hjälpt Ifpi att konkretisera tankarna i årets form.

– Med det här året bakom oss ville vi lyfta fram ljuset och värmen i formspråket. Vi pratade om suggestiva former, sökandet efter andlighet, naturen och atmosfären. Lite drömskt.

WDW Creative har stor frihet i formen för Grammis-galan och typsnitten varierar ned uttrycket från år till år. Bild: WDW Creative.
WDW Creative har stor frihet i formen för Grammis-galan och typsnitten varierar ned uttrycket från år till år. Bild: WDW Creative.

Med ett nytt uttryck för varje års prisgala blir friheten stor även för typografin, berättar Jon Bergsman.

– Det finns inget hustypsnitt. Typografi sätter så mycket av känslan.

I år är det seriffen Minion Pro från 1990, ritat av formgivaren Robert Slimbach på Adobe och sans-serifferna Helvetica Neue Bold och Helvetica Neue Thin, ritade 1957 av typsnittsdesignern Max Miedinger (1919–1980) för typsnittsgjuteriet Haas som får teckna budskapen.

Bildmaterialet i den visuella profilen för årets gala är mycket stock, som byrån dragit i färgerna och jobbat in på olika sätt för att bland annat fungera med kulörerna i lokalen där galan hålls.

Prisgalan äger rum torsdagen den 3 juni 2021 kl. 20.00 på Södra teatern i Stockholm. TV4 Play och Kanal 7 sänder live. Du kan också hitta Grammis på Instagram och Twitter, @GrammisSverige. Hashtag: #Grammis21.

Artikeln uppdaterad 2020-05-01

Mycket teak hos WDW Creative. Foto: Olof Ringmar.
Mycket teak hos WDW Creative. Foto: Olof Ringmar.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop