Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13933

De nominerade till Svenska Designpriset

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

SvDePr-rgbNY

Svenska Designpriset firar 10 år i år. Tävlingen anordnas av Batteri Kommunikation och är en tävling i grafisk kommunikation. Antalet inskickade bidrag har i år slagit rekord med hela 417 bidrag. 

 

Tävlingen har tio kategorier och idag avslöjas vilka bidrag som är nominerade. 

– Nytt för i år är kategorin Produktdesign med sex nominerade bidrag till final och den mest framgångsrika kategorin har varit Reklam, såväl Print som Digital, den har mer än dubbelt så många bidrag som tidigare år, omröstningen på den startar den 15 september, säger Dick Ander, ordförande Svenska Designpriset.

Nöjesguiden har två nomineringar, ”Redaktionellt – Magasin – print” och ”Redaktionell Webb”. Ännu fler nomineringar har Dagens Nyheter som kan stoltsera med bland annat två i ”Redaktionellt – Dagstidning – print”.

Spoon har flest nomineringar bland contentbyråerna, bland annat för ”Aha” (Akademiska hus), ”Hemlagat” (Hemköp), och ”The Heat is on” (försäkringsbolaget If).

Sustainable Studio har en, för Tetra Paks hållbarhetsredovisning.

– Vi strävar efter att skapa ökat intresse och förståelse för hållbarhetsfrågor. Genom att presentera statistik och annan information på ett grafiskt tilltalande och tydligt sätt kan vi nå ut till fler. Vi är väldigt glada och stolta över nomineringen till Svenska Designpriset, säger Erik Lindroth, Miljödirektör för Tetra Pak i Norden och Baltikum

Vinnarna presenteras på Moderna Museet i Stockholm den 2 oktober.

– Vi i juryn har under augusti nominerat fram de bidrag som går till den publika omröstningen och final som startar i dag. Denna vecka är det omröstning på Redaktionell och Information och nästa vecka är det Identitat, Reklam, Device, Bild och Event, säger Dick Ander.

Stockholm Graphics gjorde storslam med hela åtta nomineringar i olika kategorier. Vi fick en pratstund med en exalterad Pompe Hedengren på Stockholm Graphics.

Grattis till nomineringarna! Hur känns det?

   – Fantastiskt roligt! Vi hade ju flest nomineringar så det är superkul. Jag tror att skillnaden vi gör är att vi lägger ner otroligt mycket tid på alla sidor i tidningarna.

Vilket bidrag är du mest stolt över?

   -Våra nyaste digitala projekt, Ipad-magasinet till Kungliga Operan och vår egen sajt.

Vilket bidrag har varit den största utmaningen jobbmässigt?

  – Kungliga Operans säsongsprogram, det var fantastiskt roligt och mycket jobb. Vi gjorde det tillsammans Bea Szenfeld. Hon gjorde en speciell papperskollektion till oss som hette Operan Papier som Karolina Henke fotograferade. Den fotograferingen var helt fantastiskt. 

Vilka av era bidrag tror du vinner?

  – Allihopa! Haha..

Stockholm Graphics har tidigare vunnit 44 designpriset, och är i år, förutom Svenska Designpriset, även nominerade i fem kategorier till Svenska Publishingpriset.

IPad_3 Operan

   111024 PoMPE
Pompe Hedengren

Du kan se alla de nominerade HÄR.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop