Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12515

De vann tävlingen 48h

TEXT Billy Ekblom
Annons

330 studenter från hela Sverige inledde i torsdags ett intensivt arbete med att ta fram den bästa briefen. Många byråer öppnade dörrarna till sina kontor och beredde plats för studentteamen, som bestod av en strateg, en ad och en copywriter. 

Årets uppdragsgivare var Stiftelsen Läxhjälpen, en ideell organisation som med näringslivets stöd bedriver läxhjälp till barn och ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden i Sverige. 


Första pris (print) vanns av Grupp 58. Juryns motivering nedan:

"Den här annonsen lyckas fånga alla de känslor som en högstadieelev kan känna idag. Samtidigt talar den direkt till målgruppen genom att föra tillbaka den till skolbänken. Ju närmre du tittar desto mer känns det i magen."

Arbetsgrupp: Hanna Widegren från Medieinstitutet, Lisa Peterson från Stockholms Universitet och Linnéa Gardefjord från Berghs.


Den digitala kategorin var inte obligatorisk, utan slutfördes i mån av tid och intresse. Grupp 28 stod som segrare, och det motiverades med:

"Den här gruppen har hittat den digitala motsvarigheten till den ”generösa” pantarknappen. Den lyckas på ett relevant sätt att koppla ihop läxhjälp med både köpare och säljare samtidigt som den stärker varumärket genom att både generera pengar och kännedom."

Arbetsgrupp: Gustaf Bielke, Berghs, Linus Stridfelt, Marknadsakademin och Tanja Smedh från Stockholms Universitet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop