Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Deglöst

TEXT Sara Wilk
Annons

  • llustration: Sergio Membrillas

Frågor om gratisjobb kan komma från både höger och vänster. Från vänner, välgörenhetsorganisationer eller entreprenörer med en kalasbra affärsidé. Kanske vill de bara att du ska göra ett inbjudningskort eller ett skivomslag. Eller så efterfrågar de en hel grafisk profil.

Ibland lockar de där erbjudandena. Kanske för att du vill vara snäll, tror att det kan generera mer jobb eller bli en trofé i portfolion – trots att det belastar kontot för obetalda arbetstimmar. Hur ska man egentligen värdera vad som är bäst för det egna arbetet?

– Jag tycker att det är svårt att sätta en tydlig gräns för när det är okej. I dag bedömer jag varje arbete mycket mer noggrant än vad jag gjorde för tio år sedan då jag ganska tanklöst kunde hoppa på allt som jag tyckte var roligt. Men nu tar jag mig själv och min tid på mer allvar. Jag kan inte jobba 120 procent och göra 20 procent gratisarbete för att det är kul. Men alla får ha sin egen moraliska kompass, säger Anna Markevärn, frilansande art director och grafisk formgivare sedan 2001.

Parallellt med formgivararbetet driver Anna också frilansnätverket Franklin. Genom åren har hon fått många förfrågningar, och en av hennes främsta tumregler är numera att allt eventuellt gratisarbete ska vara roligt och givande. Hon berättar att hon aktar sig för uppdragsgivare som lockar med löften om framtida möjligheter – hennes erfarenheter säger att det nästan aldrig blir som utlovat. Men projekt där det finns en tydlig kreativ frihet välkomnas.

– Det kan vara ett sätt att behålla glädjen i arbetet. När det handlar om projekt där det inte finns någon egentlig budget, till exempel för välgörenhetsorganisationer, kan man villkora med en kreativ frihet. Det tycker jag är okej om man brinner för just den frågan, säger hon och fortsätter:

– Själv har jag inte gjort det så många gånger. Men jag har hört många berättelser där formgivare blir lovade just kreativ frihet, att de kommer att kunna använda det som en bra referens i portfolion, men där det ändå inte blir så i slutändan.

Johan Lonegran tog examen på Berghs under förra året, sedan dess jobbar han som frilansande formgivare och illustratör. Han berättar att det händer att uppdragsgivare vill att han ska arbeta utan ersättning, men att det är desto vanligare att de försöker att pressa priserna till det minimala.

– Det är klart att det finns uppdragsgivare som vill att jag ska arbeta gratis, framför allt när det handlar om ideella föreningar eller välgörenhetsorganisationer, säger han.

– När det händer är det klart att jag funderar på vad det ger mig i slutändan. Om det är projekt som skulle kunna ge framtida jobb så kan det vara värt det. Är det ett jobb som jag känner skulle kunna generera något, en referens eller en fot in i en bransch som jag är intresserad av kan det självklart ge mig en fördel, fortsätter han.

Båda två lyfter upp att det finns fler typer av gratisarbete än att ta sig an ett uppdrag utan något arvode, som till exempel att vara med i upphandlingar där man inte vet om arbetstimmarna faktiskt leder till något fruktbart. Men det kan också handla om oändliga korrvändor som kunden inte vill betala för. Johan Lonegran berättar att han har lärt sig att hantera det den hårda vägen.

– Det är det första jag tänker på i offerten: Att vara väldigt tydlig med vad som ingår och att extra korrvändor debiteras separat. Jag lärde mig det i början när jag blev sittande med jobb i veckor trots att det bara skulle ha tagit någon enstaka vecka, säger han.

Att lära sig avväga vilka arbeten som kan löna sig och vilka som stjäl ovärderlig tid är något som kommer med erfarenhet, är de överens om. Då blir det helt enkelt lättare att se igenom förslaget, oavsett vad uppdragsgivaren menar att det kan leda till.

– I början tänkte jag inte på vad gratisarbete gör med branschen på sikt. Men jag hade inte heller tillräckligt med erfarenhet för att se om jobbet verkligen skulle leda till fler uppdrag eller om jag verkligen skulle få det där arbetsprovet, säger Anna Markevärn.

  • Gratisjobb som lönat sig. Johan Lonegrans t-shirtdesign som genererade ytterligare jobb.

Att arbeta gratis behöver inte alltid vara bortkastad tid. Ibland leder det till något positivt. Johan Lonegran berättar till exempel att en t-shirtdesign som han gjorde för ett nytt, oetablerat band ledde till två nya kunder. Och Anna Markevärn lyfter upp att pengar kanske inte heller alltid är det enda målet.

– Jag har till exempel arbetat med en välgörenhetsorganisation som gjorde att jag kände en personlig tillfredställelse. Min kampanj gjorde de facto att de fick in fler engagerade. Det finns så många parametrar. Att tjäna pengar är inte allt, man måste trivas med sitt jobb och vara stolt över det man gör också, säger hon.

Diskussionerna är inte ovanliga inom mediebranschen. Men samtidigt lyser de med sin frånvaro i andra branscher. Många skulle till exempel dra sig för att försöka få bilmekanikern att arbeta gratis mot en andel i bilen.

– Jag tror att det handlar om att vi har kreativa yrken där vi får arbeta med det vi faktiskt älskar. En del kommer med inställningen att: ”Du tycker ju att det är kul att göra det, varför ska du då få så mycket betalt?”. Jag tror inte att folk förstår att vi har det här som heltidsyrke, utan de tror i princip att vi bara sitter och ritar hela dagarna, säger Johan Lonegran.

Det är lätt att känna ett visst mått av besvikelse, eller kanske till och med frustration, när en uppdragsgivare inte tycker att det är värt att betala för arbetet. Men är det en diskussion som är värd att gå in i?

– Jag har inte tagit diskussionen när jag har känt att uppdraget är helt galet. Jag tackar bara nej utan att gå in och läxa upp dem. När man gör saker gratis gör man det liksom inte på riktigt. Man undergräver sin egen verksamhet, säger Anna Markevärn.

Anna Markevärn

  • Väg varje situation noggrant: Vad kommer du att få ut av det?
  • Många, många uppdrag förändras under resans gång och uppdrag där du var lovad ett stort kreativt svängrum eller stor frihet kanske i slutändan inte blir vad du ville. Det finns alltid en risk för att du kanske ändå inte kommer att vilja använda arbetsprovet i din portfolio. Eller att jobbet blir av. Eller blir så som det var utlovat.
  • För att vanliga »betalda« uppdrag inte ska resultera i gratisarbete är det A och O att göra ett noggrant offertarbete. Specificera exakt vad som ingår i offerten och var tydlig med vad som förväntas ligga på ditt ansvar och vad som ska ligga på uppdragsgivaren.

Johan Lonegran

  • Se till varje situation och fundera igenom vad det eventuella gratisjobbet skulle kunna ge.
  • Var tydlig med att specificera vad som ingår i offerten, till exempel extra korrvändor.
  • Glöm inte bort att du utövar ditt yrke – inte din hobby.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop