Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Den korta svenska sommaren vinnare

TEXT Johan Wallén
Annons

– Det känns kul, framför allt för att just UTE är en oanonym tävling där deltagarna är offentliggjorda innan; det betyder att man måste leverera. Det finns en risk att man får skämmas och det är roligt. Annars är det ju så att man skickar in ett bidrag om man har nåt bra.

Hur kom ni fram till ert bidrag?
– Vi försökte hitta en vinkel som är intressant och som kan beröra människor. Just grillning och det svenska sommarvädret är alltid en snackis; vädret är nyckfullt och det gäller att passa på för den svenska sommaren är kort. Alla kan känna igen sig i det.

Vad betyder den här tävlingen?
– Generellt tycker jag att tävlingar är roliga, men det finns för många tävlingar. Ju fler tävlingar det blir desto mer inflation blir det. Just UTE är kul för att den är oanonym; har man sagt att man ska vara med måste man leverera och det gör den unik.

Vilken är den viktigaste tävlingen för er?
– Det är nog Cannes Lions.

Och det är ju en resa dit som är vinsten i UTE, eller hur?
– Just det, det är dit vi åker som pris. Tanken är även att vi skickar det här bidraget till Cannes Lions.

Lowe Brindfors bidrag "Sommarhimmel" som knep förstaplatsen med motiveringen "En enhet som på ett ögonblick lyckas sammanfatta hela den långa historien om den svenska folksjälen, längtan efter ljuset, semestervädrets nyckfullhet och nyttan av att kunna tända grillen innan sommaren slocknat."

Har du någon kommentar till övriga bidrag?
– Det man tycker generellt är att det känns som att det inte var så många som lagt ner så mycket tid på sina bidrag, det var ganska låg nivå. Det var lite tråkigt. 

Hur är det att jobba med utomhusreklam tycker du?
– Det är ett kul medium. Det är svårt för man måste få ut ett budskap snabbt, man får inte krångla till det. Man måste kunna åka förbi med buss eller gå förbi och få med sig ett budskap, det är inte så himla lätt. Men när man lyckas kan det få väldig effekt. Eftersom det är ett svårt medium är det också väldigt roligt.

Hallå där, Carina Hurley, tävlingsgeneral på JC Decaux, varför valde ni Lowe Brindfors bidrag till årets vinnare?
– Vi var alla i juryn ganska eniga om att Lowe stack ut, den grabbade tag i hela juryn med stark igenkänning. De lyckades koppla ihop en okänd produkt med starkt igenkänningsfenomen; de ängsliga blickarna mot sommarhimlen.
– Sen blev det längre diskussion kring andra- och tredjepristagarna.

Varför har ni den här tävlingen?
– Syftet är att inspirera reklambyråerna till att göra bra utomhusreklam. Det känns som att affischkonsten har stagnerat lite och vi vill inspirera till bra utomhusreklam.

Hur har tävlingen utvecklats från förra året?
– Dels är det dubbelt så många anmälda byråer; från 50 till 105. Och dels har vi plockat bort ett tävlingsmoment som hette ”innovate”, speciallösningar. Nu är det bara affischen.

Kommer det bli någon förändring till nästa år?
– Jag tycker att vi har hittat en form som är bra, så vi vill inte ändra på för mycket. Men kanske ska vi ha med en till kategori och eventuellt ska även reklamskolorna kunna få vara med.

Varför valde ni just (grilltändaren) Looftlighter i år?
– Det ska ha vara ett företag med liten eller ingen reklambudget, gärna en okänd produkt, lite underdog, det blir utmanande för kreatörerna. Värt att tillägga är att den här produkten säljer som smör nu. Och det är ju självklart en grej; reklamen ska ju sälja också.

Se alla bidragen och läs mer om tävlingen hos JC Decaux


Andrapristagaren DDB:s bidrag "Bambi" med motiveringen "Välgjord buskis är man inte bortskämd med. Stilpoäng för alla genomarbetade detaljer som gör det här underhållande numret värt att se och se om!"

Tredjepriset gick till Storåkers McCanns bidrag "Grillkolen" med motiveringen "Ett tydligt exempel på reklam som gör sig väldigt bra utomhus. Här behöver vi inte fundera många sekunder på vad det handlar om. Enkelt, omedelbart och passande för den snabba produkten."

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop