Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Den lekfulle modernisten

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Efter en hyllande inledningstext av designdoktorn Linda Rampell, inleds så kavalkaden som börjar med en påfallande Bauhausinfluerad reklamaffisch för PK-banken från 1989.

Hur Joost Schmidts stiliserade halvmångubbe från 1923 tranformeras vidare i en rad av Gábor Palotais senare affischer, för allt från Polaroidkameror till bistron Aviatic, ger en mänsklig öppning till ett formgivarskap som vid första anblicken kan ge intryck av en svårgenomtränglig stränghet. För ju längre fram i tiden jag bläddrar, desto mer pedantiska känns de typografiska arrangemangen, och desto mer saknar jag de tidiga affischernas illustrationsmanér.

Men det som genomgående lyfter Gábor Palotais grafiska design är den humor som ständigt tränger fram genom de mest rätvinkliga lösningarna. Här frodas en modernist som aldrig väjer för att låta det schweiziska pokeransiktet brytas upp i en barnsligt typografisk leende.

Som designbiografi lockar 111 Posters till både skratt och disciplin. Men vad säger den om affischkonsten i dag? Jag blir faktiskt lite besviken när jag bläddrar igenom de 111 affischerna och känner igen en rad bokomslag, låt vara något modifierade för det större formatet. Visst, ofta trycks en affisch för att marknadsföra en bok med samma motiv som omslaget. Men det hade varit roligt med en mer självständig manifestation för affischen som ett medium i sin egen rätt, snarare än som en bokpärm uppförstorad till 70 x 100 centimeter.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop