Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Designatlas: Danmark

TEXT Per Torberger
Annons

Surplus Wonder

Surplus Wonder är en av de designbyråer som andra pekar ut som trendiga. Själva är de inte extremt imponerade av dansk design generellt – men hoppet lever.

Vad är typiskt för dansk grafisk design?

– Generellt är den välgjord, men konservativ. Ärligt talat tycker vi att den är lite tråkig.

Vilka är de starkaste trenderna i dansk grafisk design i dag?

– Det finns ett stort fokus på typsnittsdesign. Allt fler grafiska designer skapar typsnitt eller skräddarsyr existerande typsnitt. Folk är generellt mer medvetna om typografi.

– En annan rörelse är intresset för att resa utomlands och ta med sig nya tankar, metoder och stilar tillbaka, som sedan görs i en dansk version.

– Ytterligare en tendens är samarbete. På Surplus Wonder försöker vi att etablera samarbeten mellan våra kunder för att kunna skapa meningsfulla helhetslösningar. Företag med väldigt olika verksamheter får arbeta tillsammans. Det som kan se ut som ett udda partnerskap förvandlas till blomstrande vänskap.

Vilka skulle ni säga är Danmarks mest intressanta designer i dag?

– Vi har ett gott öga till Mads Brunse, ett lysande exempel på en ny talang som blandar olika kulturella angreppssätt i grafisk design. En annan är Rasmus Spanggaard Troelsen som nu undervisar på DKDS School of Design i Köpenhamn.

– Ett sista exempel är Louise Sidenius, som låtit hantverkskunnandet återkomma på designscenen med sitt At the Academy-projekt.

De mest intressanta formgivarna just nu:

  • Ironflag
  • Surplus Wonder
  • Underwerket
  • Rasmus Koch

Danmarks Olle Eksell:

Arne Ungermann (1902–1981)

Trenderna:

  • Blandning av mjukt och hårt
  • Ljusa färgfläckar och tungt svart, ibland med flourescerande pms-färger
  • Typografi
  • Samarbete mellan udda partners

  • Visuell identitet av Scandinavian Design Lab för 1:1 Arkitekter.

  • Förpackning av Wonwon för Secret Kitchen.

  • Visuell identitet av Scandinavian Design Lab för Kwintet.

  • Inslagspapper/tidning av Surplus Wonder för butiken One Second Hand.

  • Affisch av Boje+Mobeck för K3400.

  • Grafisk identitet och katalog av Surplus Wonder för utställningen Designers Investigating.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop