Mikael Kivelä
Mikael Kivelä på Bond Agency tycker att finländsk design snarare är nordisk än specifikt nationell. Modebranschens förmåga att variera sig borde vara en förebild också för grafiska designer, anser han.
Vad är typiskt finländsk design?
– Finländarna hämtar inspiration från övriga nordiska länder och i mindre utsträckning från Japan och liknande. Så finländsk grafisk design är ganska mycket densamma som i Sverige. Personligen försöker jag att skapa någonting som en dag kan erkännas som finländskt, snarare än nordiskt eller skandinaviskt.
Finns det några starka trender i finländsk design?
– Ja, folk imiterar sådant de ser på många sätt, på Ffffound och webbplatser som den.
Vilka är Finlands mest intressanta grafiska designer i dag?
– Jag är inte rätt person att svara på det, eftersom jag till att börja med inte följer någon i dag. För det andra känner jag de flesta designer, så jag kan inte vara objektiv.
Hur hoppas du att finländsk design utvecklas i framtiden?
– Det finns en bred palett klädstilar här i Helsingfors – jag skulle vilja se samma variation inom grafisk design.
– Det är svårt att inte influeras av andra designer om du hela tiden är omgiven av dem och när internet pressar ut material hela tiden. I slutänden finner du dig själv kurerande saker du gillar, i stället för att skapa något nytt. Internet har gjort det möjligt för stilar att bli världsomspännande. Det är dags att vi hittar tillbaka till det lokala.
De mest intressanta formgivarna just nu:
- Pekka Finland
- Kokoro & Moi
- Tsto
- Klaus Haapaniemi
- Bond
- Kasino Creative
- Laura Väinölä
- Lotta Nieminen
- Johannes Ekholm
Finlands Olle Eksell:
- Tapani Aartomaa
- Erik Bruun
- Kyösti Varis
Trenderna:
- Fragmentarisk komposition med avsiktligt klumpiga, ofta skräddarsydda typsnitt
- Lekfullt och ofta eklektiskt
- Typografisk design
- Illustration
- Geometrisk design
- Starka kontraster
- Udda kombinationer av färger
- Starkt gridbaserat – eller ingen grid alls
- Fulsnyggt
- Nyromantik
- Duoton-färger
- Identitet av Kokoro & Moi för kulturhuvudstaden Helsingfors 2012.
- Identitet av Tsto för Flow-festivalen.
- Affischer av Tsto för en pop-up-musikklubb.
- Identitet av Tsto för Finlands sammanställning av det bästa inom reklam och design under året, Vouden Huiput.
- Konsttidning av Pekka Finland.
- Identitet av Kokoro & Moi för kulturhuvudstaden Helsingfors 2012.