Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Designatlas: Japan och Polen

TEXT Per Torberger
Annons


Det här är den avslutande delen i vår artikelserie Designatlas Världen.

Del 1: Argentina, Australien och Egypten
Del 2: Nederländerna och Indien

Japan – Yorifuji Bunpei

Japansk designer som jobbar med böcker, magasin, affischer, reklam och skyltsystem. Dessutom är han illustratör till en populär rad serieböcker, som utforskar teman som döden i bild och text.

Vad är typiskt för japansk design?

– Det går inte att prata om en »japansk design«. Det finns ett antal olika sätt att arbeta vilket gör den här frågan ständigt aktuell, men du kan inte säga att det är karaktäristiskt för just Japan. Men pappers- och tryckteknik tror jag är väldigt avancerat här jämfört med i många andra länder.

Vilka är trenderna i japansk design i dag?

– Det är trendigt att stödja små, annorlunda och väldigt personliga alster. Det finns också ett intresse för att använda kända människor och sociala ikoner i Japan på olika kreativa sätt.

Hur skulle du vilja att japansk design utvecklas i framtiden?

– Jag vill inte att design utvecklas som en del av konsten, utan att det i stället öppnas upp så att vem som helst kan skapa design. Det vore också intressant om design kunde delas som ett resultat av idéer, snarare än konstverk, inom ett brett spektrum av områden, som vetenskap och filosofi.

De mest intressanta formgivarna just nu:

  • Kashiwa Sato, kashiwasato.com
  • Yoshihisa Shirai
  • Yukimasa Matsuda
  • Yorifuji Bunpei

Trenderna:

  • Typografi

Uppgiftslämnare:
Ian Lyman, ianlynam.com
Daisuke Nitta, Daisukenitta.com

  • Varningsskyltar av Yorifuji Bunpei.

  • Skivomslag av Ao Akua.

  • Teateraffisch av Furuya Takahiro.

  • Skyltar för t-bana av Yorifuji Bunpei.

  • Karaktärsdesign, Analoguma (»den analoga björnen«) av Tomoyuki  Kurosawa.

  • Utställningsaffisch av Synnoske Matsumi.

  • Teateraffisch av Akaoni design.

Polen – Marcel Kaczmarek

Polsk designer som i dag är verksam i Amsterdam i Nederländerna.

Vad är typiskt för polsk design?

– För att vara ärlig – inget alls. Polsk grafisk design står fortfarande mitt emellan den klassiska, lättfärdiga stilen i polsk affischkonst och ett modernt angreppssätt som är inspirerat av västeuropeisk design.

Vilka är trenderna i polsk design i dag?

– Smältpunkten mellan gammalt och nytt är ett intressant område för många unga polska designer i dag. Det är ingen stark trend, men det är den mest spännande och värdefulla trenden som pågår.

Vilka är de mest intressanta designerna i Polen just nu?

– Jag är mest intresserad av konst- och kultursidan av marknaden. Honza Zamoyski måste absolut nämnas som en stor designer, konstnär och publicist. Även Noviki Studio, Edgar Bąk, Jakub Jezierski och Moonmadness Studio.

Hur vill du att polsk design utvecklas i framtiden?

– Vi behöver en större marknad så att grafisk design kan spridas till medvetna konsumenter. Jag hoppas att yngre generationer kommer att vara mer uppmärksamma på grafisk design.

De mest intressanta formgivarna just nu:

  • Jakub Stępień / Hakobo
  • Moonmadness Studio
  • Marcel Kaczmarek
  • Edgar Bąk
  • Fajne Chłopaki
  • Grafixpol
  • Jakub Jezierski
  • Polkadot
  • Honza Zamojski
  • Fontarte
  • Ryszard Bienert

Trenderna:

  • Förenkling
  • Handgjorda typsnitt och mönster från 80-talet
  • Gammalt möter nytt

Uppgiftslämnare:
Tomek Wojciechowski, fattombo.pl
Paweł Batyra

  • Vykort, Edgar Bak för Nowy Teatr Nowa Warszawa.

  • Tidningsomslag av Jakub Jezierski för tidningen P.

  • Eventidentitet, Edgar Bak för From Poland with Shorts.

  • Bok av Ryszard Bienert, 3group, för Galeria Piekary.

  • Affisch av Grafixpol för Galeria Manhattan w Łodzi.
Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop