Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Designatlas: Nederländerna och Indien

TEXT Per Torberger
Annons


Det här är andra delen i vår artikelserie Designatlas världen.
Här kan du läsa del 1!

Nederländerna – Martin Pyper

Grafisk formgivare på ME studio i Amsterdam, Nederländerna.

Vad är typiskt för holländsk design?

– Det vanliga svaret tror jag är att »holländsk design är tydlig och modig«. Men det är inte sant längre: typisk holländsk design är död. Precis som på de flesta andra platser har designen här blivit internationell. Spektrat är så brett och fragmenterat att det inte går att kategorisera längre.

– Men det som verkar knyta samman holländska designer är att det finns en viss nivå av hantverksskicklighet, ett sofistikerat sätt att se på bild- och färganvändning och en stark känsla för typografi.

Vilka är trenderna i holländsk design i dag?

– Det som händer just nu är att det verkar finnas en växande och blomstrande kultur av små »boutique«-designstudior, med två–tre personer, som skapar de mest intressanta arbetena. De stora byråerna verkar ha större problem med den ekonomiska situationen än de små har.

Hur skulle du vilja att holländsk design utvecklas i framtiden?

– I en intervju nyligen sade Wim Crouwel att det är en förvirrande och svår tid för att börja jobba inom det här arbetsområdet. På sitt sätt ser framtiden ljus ut, men samtidigt är mycket väldigt osäkert för grafisk design som yrke.

– Men utvecklingen får gärna fortsätta på det spår den har slagit in på – bort från stora byråer med fokus på lönsamhet, till små byråer som är hängivna hantverket. Det handlar om att som designer hitta en röst och att använda den på ett relevant och inkännande sätt i vårt gemensamma samhälle.

– Lyckligtvis finns en stark och talangfull grupp designer här i Nederländerna, därför tror jag att design alltid kommer att blomstra här.

De mest intressanta designerna just nu:

Job Wouters, Syb, Hansje van Halem, Lennert & Sander, Mevis & van Deursen, Pinar & Viola, Michiel Schuurman, Lesley Moore, Irma Boom, Joost Grootens, Christian Borstlap, Niels »Shoe« Meulman, Herman van Bostelen, Lust, Catlogtree, Thonik, Jop van Bennekom, Hans Gremmen, Experimental Jetset.

De viktigaste formgivarna just nu:

  • Jos Buivenga
  • Irma Boom
  • Rem Koolhaas (arkitekt)
  • La Bolleur
  • Rafael Rozendaal

Trenderna:

  • Stor teknisk skicklighet i kombination
  • med hantverk
  • Miljötänkande och hållbarhet
  • Illustration
  • Antikvatypsnitt

Uppgiftslämnare:
Pascale Companjen, pascalecompanjen.nl
Martijn Oostra, martijnoostra.com

  • Arkitekturbok av Nivard Thoes för Wang Xu & Associates.

  • Affisch av Nivard Thoes för Stichting Nachtwerk.

  • Affisch av Martin Pyper för Het Nationale Ballet.

  • Affisch av Nivard Thoes för KunstEyssen, Centrum Hedendaagse Kunsten.

Indien – Ishan Khosla

Designer på egna designbyrån Ishan Khosla Design och en av Indiens mest intressanta designer just nu.

Vad är typiskt för indisk design?

– Många associerar indisk design med mycket färg och maximalism. Det finns viss sanning i detta, kanske för att vår bildtradition också innehåller klara färger gjorda av naturliga pigment. Dagens indiska designer använder ännu starkare, oftast artificiella färger.

Vilka är trenderna i indisk design i dag?

– Några av de starkaste trenderna just nu är dels den ökande användningen av hindi och lokala språkskripter i design och reklam. Det finns också ett växande intresse av hantverk och det handgjorda i grafisk design och att göra designen mer indisk i stället för västerländsk. Dessutom finns en trend som går mot mer innehållsskapande för webb, mobila appar och spel. Så vi har både låg- och högteknologi.

Vilka är de mest intressanta designerna i Indien just nu?

– Codesign, Ayush Kasliwal Furniture Design, Y-Walls, Idiom, White Crow, Alok Nanda Company, 11.11, Mayank Mansingh Kaul är några. Jag tycker också att min egen byrå, Ishan Khosla Design, kan nämnas här.

Hur skulle du vilja att indisk design utvecklas i framtiden?

– Jag skulle vilja att den blir mer »indisk«. Ett sätt att nå dit är förstås att arbeta med hantverk. Men det finns många andra vägar att pröva. Regionala språk och skriftsystem och vardagsgrafik är möjliga verktyg som kan användas för att skapa ett unikt, indiskt visuellt uttryck.

– Dessutom hoppas jag att den indiska staten börjar uppmärksamma och stötta indisk design.

De mest intressanta formgivarna just nu:

  • Kedarnath Gupta
  • Turmeric Design
  • Codesign
  • Ishan Khosla Design

Trenderna:

  • Från kitsch till ren, abstrakt design
  • Hantverk, ursprung
  • Innehåll

Uppgiftslämnare:
Harpreet Padam, unlike.in
Ishan Khosla, Ishankhosla.wordpress.com

  • Pappersbokstäver av Sabeena Karnik.

  • Kasse av Unlike Design för Levi’s.

  • Affisch av Infomen.

  • Pressmaterial av Unlike Design för Levi’s.

  • Handmålade pet-flaskor av Bhautik Siddhapura.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera