Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Designern med världen i sikte

TEXT Billy Ekblom
Annons

Nathalie Hallman är förstaårsstudent på Beckmans linje för Visuell kommunikation, men har redan gjort sig ett namn på webben. Hennes te-koncept Gaga Tea, från början ett arbetsprov för Konstfack, har uppmärksammats och hyllats världen över för det nyskapande sättet det porträtterade artisten Lady Gaga. Fans hörde av sig stup i kvarten och sade att ”det här måste bli verklighet.” Ansedda The Dieline lyfte fram projektet och stora teproducenter som Twinings och PG Tips visade påtagligt intresse för Gaga Tea.

När vi på CAP&Design pratade med henne i höstas var hon entusiastisk över att sälja in sitt koncept hos något av de stora temärkena, och var på väg att inleda en dialog med Twinings. När vi nu träffar henne för att få veta vad som hänt på den fronten är hon lite besviken.

 - Jag fastnade hos deras marknadsavdelning. Det slutade med att jag blev runtslussad till olika personer, och fick aldrig något besked om de var intresserade av idén eller inte. Jag tror att det kan vara svårt att som student bli tagen på allvar och göra sin röst hörd, säger Nathalie Hallman.

Hos PG Tips, som lät sig imponeras av konceptet, tog det till slut också stopp när Nathalie fick veta att företaget redan färdigställt sin marknadsplan för det kommande året. De bad henne återkomma år 2014. En tredje tillverkare, tyska Finnum, var uppriktigt intresserade av att inleda ett samarbete, men Nathalie tvingades tacka nej då hon hoppades på ett besked från Twinings.

Något som kan ha avskräckt företagen från att satsa är att det krävs tillstånd från artisten Stefani Joanne Angelina Germanotta, alltså Lady Gaga, och hennes eget varumärke innan projekt av denna typ kan bli verklighet.

 - Det känns synd att projektet inte kom längre, men jag tror verkligen inte att det är kört. Det finns fler ingångar, ­säger Nathalie Hallman och berättar att hon funderat på att försöka sälja in sitt koncept som band-merchandise på turnéer. Just nu tar dock skolarbetet upp mycket av hennes tid och tillfällena att arbeta med konceptet är få.

  • Affischer av Nathalie Hallman. Analogt kollage, digital bearbetning i Photoshop. Urpsrungligen gjord till Beckmans julmarknad 2012. Finns i A3 och A2-format.

Eftersom Gaga Tea är så spritt på internet är Nathalie egentligen mest rädd för att någon annan ska hinna sno konceptet innan hon själv har möjlighet att gå vidare. Just för att det är ett studentjobb av en oetablerad designer.

Att studera på en av de välkända svenska designskolorna är i och för sig en del av etableringsprocessen. Enligt Nathalie Hallman är hennes klasskamrater på Beckmans ”sjukt ambitiösa och produktiva”, och det är många som har egna projekt utanför studierna. Själv har hon haft en vernissage och säljer affischer i butiken WOS på Södermalm, de säljer från oetablerade designers. Nathalies djurposters har visat sig särskilt populära.

 - Ett annat projekt jag haft vid sidan av studierna är att jag hjälpt skolan Make-up Academy med sin nya grafiska identitet, i form av illustrationer och en tapetvägg.  Jag har tidigare arbetat med make-up, så det var roligt att göra.

  • Konceptuell brunkräms­kollektion av Nathalie Hallman, baserad på författaren och tv-profilen Björn Ranelids mytom­spunna solbränna, till kursen Färgteori på Beckmans. Lådan är handgjord med  brunkräm i olika nyanser som representerar Ranelids solbränna som befinner sig i ständig förändring.Ett urval av färgerna är Solarietimmen, Högsommar på Phuket, Chartersemester och En touch av morot.

Nathalie trivs bra på Beckmans, och även här var Gaga Tea en av anledningarna till att hon antogs till programmet Visuell kommunikation. Första gången hon sökte in kom hon inte till intervju. Om två år, när hon är färdigutbildad, söker hon sig gärna utomlands. Mycket vatten kommer att hinna rinna under broarna innan dess, och Nathalie har inte bestämt sig exakt för vad hon helst arbetar med då. Bara var hon helst gör det.

 - New York och London är städer som lockar mig. Det känns som att man har större möjligheter att utvecklas och låta sin kreativitet blomstra på sådana ställen. Om Beckmans inför en masterutbildning 2 som det varit tal om är jag intresserad av att gå även den. Helst av allt arbetar jag med projekt som resulterar i något man kan ta på rent fysiskt. Därför har jag jobbat mycket med 3d-modeller i skolan. Förpackningar ligger mig varmt om hjärtat men mina intressen finns också  inom både konceptuell och kommersiell ­formgivning.

  • Jakten på den försvunna nyckelknippan, ett formgivet brädspel baserat på Nathalie Hallmans vardagliga jakt efter sina borttappade nycklar.  Det är ett av hennes arbetsprov till Beckmans. Uppgiften var att skapa en visuell berättelse utifrån sitt hem. Med inspiration från klassiska brädspel har hon formgivit ett brädspel som utspelar sig i hennes hemmamiljö. Spelplanen är den lägenhetens planlösning av och Nathalie själv figurerar på samtliga spelpjäser. Spelet är komplett med tärning, pjäser, regler och spelkort. Två till fem deltagare.

I juni är det dags för Gaga Tea att testas ordentligt i The Dieline Packaging Design Awards. Nathalie Hallman deltar i studentkategorin.

– Det är roligt att ett studentarbete kan få så pass mycket spridning som mitt fick. Det hade jag ingen aning om när jag satte mig ned med Gaga Tea.

När vi hörs en sista gång innan artikeln ska skickas till tryck berättar Nathalie att hon återigen hört av sig till Twinings och inväntar respons. Bravado, som har Lady Gaga knuten till sig och distribuerar band-merchandise, har också blivit kontaktade. Skam den som ger sig.

Andra artister som Nathalie Hallman gärna skulle göra tepåsar till:  Björk, Andy Warhol och hans Silver Factory Superstars, Patti Smith Group (originalmedlemmarna).
Tekoncept baserade på filmer: Luc Bessons 90-tals sci-fi-film Det Femte Elementet, Baz Luhrmanns kitschiga filmer, exempelvis Moulin Rouge, karaktärerna från Tim Burtons skräckkomedi Beetlejuice.

Bokserie och bokomslag till Frankenstein, Dracula och Dr Jekyll och Mr Hyde. Flytande tusch och bläck på papper. Formgivningen av bokserien är baserad på ­litteraturhistoriens mest skräckinjagande karaktärer:

”För att återspegla böckernas tema har jag inspirerats av det berömda Rorschachtestet, personlighetstestet som använts för att fastställa psykiska störningar. Omslagen bär figurativa men ändå abstrakta bläckplumpsmotiv av varje boks huvudkarak­tär. Precis som ursprungstanken med testet vill jag att läsaren av dessa böcker själv ska projicera material från sitt undermedvetna och upptäcka egna bilder och figurer i omslaget.”

3 Nathalie Hallmans favoritförpackningar:

  • 1. Bonnard – mexikanskfransk-inspirerad te och konfektionsbutik. Det är den mexikanska designbyrån Anagrama som stått för förpackningskonceptet. www.anagrama.com
  • 2. Maison Martin Margiela. Deras konceptuella tänk genomsyrar allt, från parfymförpackningar, mode till livsstilsproduker. Intressanta idéer som förpackas i clean formgivning.
  • 3. Polaroids förpackningsidentitet på 70-talet – av amerikanen Paul Giambarda. Genialisk, originell och krispig design av produktbrandningen för Polaroid.

Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/designern-med-varlden-i-sikte/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?ids=https://capdesign.se/designern-med-varlden-i-sikte/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5211

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5798
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera