Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Designern med världen i sikte

TEXT Billy Ekblom
Annons

Nathalie Hallman är förstaårsstudent på Beckmans linje för Visuell kommunikation, men har redan gjort sig ett namn på webben. Hennes te-koncept Gaga Tea, från början ett arbetsprov för Konstfack, har uppmärksammats och hyllats världen över för det nyskapande sättet det porträtterade artisten Lady Gaga. Fans hörde av sig stup i kvarten och sade att ”det här måste bli verklighet.” Ansedda The Dieline lyfte fram projektet och stora teproducenter som Twinings och PG Tips visade påtagligt intresse för Gaga Tea.

När vi på CAP&Design pratade med henne i höstas var hon entusiastisk över att sälja in sitt koncept hos något av de stora temärkena, och var på väg att inleda en dialog med Twinings. När vi nu träffar henne för att få veta vad som hänt på den fronten är hon lite besviken.

 - Jag fastnade hos deras marknadsavdelning. Det slutade med att jag blev runtslussad till olika personer, och fick aldrig något besked om de var intresserade av idén eller inte. Jag tror att det kan vara svårt att som student bli tagen på allvar och göra sin röst hörd, säger Nathalie Hallman.

Hos PG Tips, som lät sig imponeras av konceptet, tog det till slut också stopp när Nathalie fick veta att företaget redan färdigställt sin marknadsplan för det kommande året. De bad henne återkomma år 2014. En tredje tillverkare, tyska Finnum, var uppriktigt intresserade av att inleda ett samarbete, men Nathalie tvingades tacka nej då hon hoppades på ett besked från Twinings.

Något som kan ha avskräckt företagen från att satsa är att det krävs tillstånd från artisten Stefani Joanne Angelina Germanotta, alltså Lady Gaga, och hennes eget varumärke innan projekt av denna typ kan bli verklighet.

 - Det känns synd att projektet inte kom längre, men jag tror verkligen inte att det är kört. Det finns fler ingångar, ­säger Nathalie Hallman och berättar att hon funderat på att försöka sälja in sitt koncept som band-merchandise på turnéer. Just nu tar dock skolarbetet upp mycket av hennes tid och tillfällena att arbeta med konceptet är få.

  • Affischer av Nathalie Hallman. Analogt kollage, digital bearbetning i Photoshop. Urpsrungligen gjord till Beckmans julmarknad 2012. Finns i A3 och A2-format.

Eftersom Gaga Tea är så spritt på internet är Nathalie egentligen mest rädd för att någon annan ska hinna sno konceptet innan hon själv har möjlighet att gå vidare. Just för att det är ett studentjobb av en oetablerad designer.

Att studera på en av de välkända svenska designskolorna är i och för sig en del av etableringsprocessen. Enligt Nathalie Hallman är hennes klasskamrater på Beckmans ”sjukt ambitiösa och produktiva”, och det är många som har egna projekt utanför studierna. Själv har hon haft en vernissage och säljer affischer i butiken WOS på Södermalm, de säljer från oetablerade designers. Nathalies djurposters har visat sig särskilt populära.

 - Ett annat projekt jag haft vid sidan av studierna är att jag hjälpt skolan Make-up Academy med sin nya grafiska identitet, i form av illustrationer och en tapetvägg.  Jag har tidigare arbetat med make-up, så det var roligt att göra.

  • Konceptuell brunkräms­kollektion av Nathalie Hallman, baserad på författaren och tv-profilen Björn Ranelids mytom­spunna solbränna, till kursen Färgteori på Beckmans. Lådan är handgjord med  brunkräm i olika nyanser som representerar Ranelids solbränna som befinner sig i ständig förändring.Ett urval av färgerna är Solarietimmen, Högsommar på Phuket, Chartersemester och En touch av morot.

Nathalie trivs bra på Beckmans, och även här var Gaga Tea en av anledningarna till att hon antogs till programmet Visuell kommunikation. Första gången hon sökte in kom hon inte till intervju. Om två år, när hon är färdigutbildad, söker hon sig gärna utomlands. Mycket vatten kommer att hinna rinna under broarna innan dess, och Nathalie har inte bestämt sig exakt för vad hon helst arbetar med då. Bara var hon helst gör det.

 - New York och London är städer som lockar mig. Det känns som att man har större möjligheter att utvecklas och låta sin kreativitet blomstra på sådana ställen. Om Beckmans inför en masterutbildning 2 som det varit tal om är jag intresserad av att gå även den. Helst av allt arbetar jag med projekt som resulterar i något man kan ta på rent fysiskt. Därför har jag jobbat mycket med 3d-modeller i skolan. Förpackningar ligger mig varmt om hjärtat men mina intressen finns också  inom både konceptuell och kommersiell ­formgivning.

  • Jakten på den försvunna nyckelknippan, ett formgivet brädspel baserat på Nathalie Hallmans vardagliga jakt efter sina borttappade nycklar.  Det är ett av hennes arbetsprov till Beckmans. Uppgiften var att skapa en visuell berättelse utifrån sitt hem. Med inspiration från klassiska brädspel har hon formgivit ett brädspel som utspelar sig i hennes hemmamiljö. Spelplanen är den lägenhetens planlösning av och Nathalie själv figurerar på samtliga spelpjäser. Spelet är komplett med tärning, pjäser, regler och spelkort. Två till fem deltagare.

I juni är det dags för Gaga Tea att testas ordentligt i The Dieline Packaging Design Awards. Nathalie Hallman deltar i studentkategorin.

– Det är roligt att ett studentarbete kan få så pass mycket spridning som mitt fick. Det hade jag ingen aning om när jag satte mig ned med Gaga Tea.

När vi hörs en sista gång innan artikeln ska skickas till tryck berättar Nathalie att hon återigen hört av sig till Twinings och inväntar respons. Bravado, som har Lady Gaga knuten till sig och distribuerar band-merchandise, har också blivit kontaktade. Skam den som ger sig.

Andra artister som Nathalie Hallman gärna skulle göra tepåsar till:  Björk, Andy Warhol och hans Silver Factory Superstars, Patti Smith Group (originalmedlemmarna).
Tekoncept baserade på filmer: Luc Bessons 90-tals sci-fi-film Det Femte Elementet, Baz Luhrmanns kitschiga filmer, exempelvis Moulin Rouge, karaktärerna från Tim Burtons skräckkomedi Beetlejuice.

Bokserie och bokomslag till Frankenstein, Dracula och Dr Jekyll och Mr Hyde. Flytande tusch och bläck på papper. Formgivningen av bokserien är baserad på ­litteraturhistoriens mest skräckinjagande karaktärer:

”För att återspegla böckernas tema har jag inspirerats av det berömda Rorschachtestet, personlighetstestet som använts för att fastställa psykiska störningar. Omslagen bär figurativa men ändå abstrakta bläckplumpsmotiv av varje boks huvudkarak­tär. Precis som ursprungstanken med testet vill jag att läsaren av dessa böcker själv ska projicera material från sitt undermedvetna och upptäcka egna bilder och figurer i omslaget.”

3 Nathalie Hallmans favoritförpackningar:

  • 1. Bonnard – mexikanskfransk-inspirerad te och konfektionsbutik. Det är den mexikanska designbyrån Anagrama som stått för förpackningskonceptet. www.anagrama.com
  • 2. Maison Martin Margiela. Deras konceptuella tänk genomsyrar allt, från parfymförpackningar, mode till livsstilsproduker. Intressanta idéer som förpackas i clean formgivning.
  • 3. Polaroids förpackningsidentitet på 70-talet – av amerikanen Paul Giambarda. Genialisk, originell och krispig design av produktbrandningen för Polaroid.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop