— Väldigt många har koll på sociala medier privat, men de vet inte hur de ska använda dem för att vara en ambassadör för sitt företag, säger Oya Hanzen.
Det har blivit lättare att nå ut med information i och med sociala mediers framfart, men Oya menar att det samtidigt har blivit svårare att nå ända fram.
— Många pratar om social selling, men vad är det egentligen? Folk lägger för mycket tyngd på selling-delen. Det är inte selling, det är social. Sociala medier är inte en reklamkanal, det är ett sätt att skapa relationer, människa till människa.
Oya menar att för att lyckas att lyfta ditt företag i sociala medier behöver du ha i åtanke att det är plattformar skapade för att koppla människor till andra människor, inte till produkter.
— Jag kommer att prata om vad du som anställd kan göra för att få en gratisskjuts till kunden. Om vi känner någon som delar någonting så ökar vårt intresse för det markant. Om du kan vara en genuin ambassadör för ditt företag i sociala medier så kommer du lägga grunden för att skapa en bra relation mellan företaget och de som följer dig.
För att lyckas med det, att göra varje säljare till en influencer, behöver företaget ha en strategi för hur ni kommunicerar i sociala medier. Oya kommer på Inhousedagen att prata om hur en sån kan se ut. Vad innebär social selling, employer branding och employer advocacy? Hur hanterar du negativa kommenterar och hur skapar du mervärde för de som är intresserade av varumärket?
Missa inte Oya den 10 oktober i Göteborg eller 24 oktober i Stockholm.