Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Det är inte selling, det är social”

TEXT Camilla Buch

Oya Hanzen är marketing specialist hos Canon och driver det framgångsrika instagramkontot Runzpire. Vi pratade med henne om influencer marketing och vad hon kommer prata om på Inhousedagen.

Annons

— Väldigt många har koll på sociala medier privat, men de vet inte hur de ska använda dem för att vara en ambassadör för sitt företag, säger Oya Hanzen.

Det har blivit lättare att nå ut med information i och med sociala mediers framfart, men Oya menar att det samtidigt har blivit svårare att nå ända fram.

— Många pratar om social selling, men vad är det egentligen? Folk lägger för mycket tyngd på selling-delen. Det är inte selling, det är social. Sociala medier är inte en reklamkanal, det är ett sätt att skapa relationer, människa till människa.

Oya menar att för att lyckas att lyfta ditt företag i sociala medier behöver du ha i åtanke att det är plattformar skapade för att koppla människor till andra människor, inte till produkter.

— Jag kommer att prata om vad du som anställd kan göra för att få en gratisskjuts till kunden. Om vi känner någon som delar någonting så ökar vårt intresse för det markant. Om du kan vara en genuin ambassadör för ditt företag i sociala medier så kommer du lägga grunden för att skapa en bra relation mellan företaget och de som följer dig.

För att lyckas med det, att göra varje säljare till en influencer, behöver företaget ha en strategi för hur ni kommunicerar i sociala medier. Oya kommer på Inhousedagen att prata om hur en sån kan se ut. Vad innebär social selling, employer branding och employer advocacy? Hur hanterar du negativa kommenterar och hur skapar du mervärde för de som är intresserade av varumärket?

Missa inte Oya den 10 oktober i Göteborg eller 24 oktober i Stockholm.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop