Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13493

”Det är viktigt med personkemi”

TEXT Camilla Buch
Annons

Johanna Lundqvist Björn är en grafisk formgivare och illustratör baserad i Båstad. Hon är aktuell med illustrationerna till barnboken Percys Äventyr – Den stora ballongresan, och har tidigare gjort illustrationerna till Linda Ulvaeus barnböcker om Leja Li. Men Johanna illustrerar inte bara för barnböcker.

– Jag har en designserie med mina mönster och figurer på bland annat skriv- och ritböcker, babykläder, brevpapper och fotoalbum. Idag jobbar jag en hel del med företag också, som frilans för Emmaljunga Barnvagnar, Nybro Glasbruk, Ordning & Reda, Hemtex mfl. och det är något jag vill göra mer i framtiden, säger Johanna.

Johanna har studerat på Forsbergs och Berghs, när det fanns i Göteborg, och när hon studerat klart sålde hon sitt examensarbete till IKEA. Efter det ställde Johanna ut på flera mässor, bland annat Formex, för att få ut sitt arbete, och det var då det började rulla på med återförsäljare.

Idag har Johanna en butik i Båstad där hon säljer sina produkter, och det var genom den hon fick kontakt med både Leja Lis författare Linda Ulvaeus och Catharina Larsdotter Norén som är en av författarna till Percys Äventyr.

– Catharina har kommit till butiken och på så sätt har vi lärt känna varandra. När hon visade mig manuset till boken gillade jag det jättemycket, så vi körde igång och jag tog dram pingvinen. Det var likadant med Linda, hon gillade min stil och jag gillade hennes texter. Det klaffade och var ett roligt och glatt samarbete, jag tycker att det är viktigt att man känner för berättelsen och att man har personkemi, förklarar Johanna.

Trots den egna butiken och arbetet med barnböckerna vill Johanna rikta in sig mer på att få ut sin design via andra företag.

– Det jag brinner mest för är produkterna och att jobba fram illustrationer och mönster. Den andra biten med produktion och sälj slipper jag gärna, därför är det bra att jobba med andra företag som tar den biten.

Oftast är det Johanna som hör av sig till företagen för att skapa en kontakt och för att visa att hennes stil passar företaget.

– Det är ju svårt, det är många i branschen, men jag försöker hålla mig till min egen stil. Jag har hittat min grej, jag jobbar mycket med färg både i produkter och mönster.


 


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/det-ar-viktigt-med-personkemi/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?ids=https://capdesign.se/det-ar-viktigt-med-personkemi/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5211

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5798
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera