Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Det bästa ur brittisk design

TEXT Johan Klingstam
Annons

"British Design" handlar om design i ordets bredaste bemärkelse. Utställningen är fullspäckad med mode, arkitektur, produktformgivning och grafisk form. Stundvis känns det lite klicheaktigt, med den obligatoriska Minin parkerad i ett hörn. Men avdelningen för grafisk design är desto mer spännande.


Omslaget till New Orders album Blue Monday.

Få personer har haft större inflytande på grafisk form än Peter Saville. Det började i Manchester under sena 1970-talet, då han tillsammans med Tony Wilson startade skrivbolaget Factory Records. Hans stilrena post-industriella skrivomslag förändrade grafisk form för alltid. Omslagen till New Orders album True Faith och Blue Monday, och Joy Divisions Unknown Pleasures, är onekligen hans mest kända verk.

Modetidningar är ett annat område som utvecklades i raketfart i Storbritannien under 1980-talet. I "British Design" visas orginalexepmplar av tidningarna i-D, Nova och The Face.


Första numret av i-D 1980.

Första nummret av i-D från år 1980 är mer som ett fanzine än modemagasin, med det oväntade landskapsformatet, och stenciltypografi i svart och magenta. i-D startades av Terry Jones, fd Style Director på Vogue, och har gett oss några av världens mest ikoniska omslag, med modellen som alltid blinkar med ögat.


Nummer 49 av The Face.

The Face grundades år 1980 av Nick Logan, och med Neville Brody som Art Director producerade de banbrytande postmodern typografi, som än idag är en ständig inspiration för tidningsformgivare världen över.

Jo Glover, som jobbar som grafisk formgivare för Victoria & Albert Museum, berättar:

– "British Design" är en riktigt stor utställning, det är viktigt att ta sig tid så man hinner läsa igenom allting.


Hacienda-affisch av Peter Saville.

Vilken del är din favorit, vad är mest sevärt?
– Det är svårt att välja, men det måste vara Peter Savilles flyers och affischer för nattklubben Hacienda.

"British Design 1948-2012: Innovation in the Modern Age"
Utställningen pågår till den 12 Augusti 2012.

http://www.vam.ac.uk

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop