Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Det finns en enorm potential i en sådan kreativ miljö”

TEXT Sara Wilk
Annons

Cilla Robach har ett stort intresse för vad design berättar om sin samtid, något som hon också har utforskat i arbetet som intendent på Nationalmuseum. Nu byter hon de tysta samlingarna mot skolans livliga korridorer. Möt den nya rektorn på Beckmans Designhögskola.  

När vi träffas har Cilla Robach ännu inte tillträtt sin roll som rektor på Beckmans, utan gör sina sista dagar på Nationalmuseum. Museet har stängt för renovering men ändå råder febril aktivitet. De ­föremål som inte visas i de tillfälliga lokalerna på Fredsgatan måste packas ned och skickas till förvaring på hemlig ort.

– Många tror att mitt arbete här har handlat om historia. Men för mig har det alltid handlat om framtiden. Nationalmuseum får aldrig göra sig av med det som köps in, vilket betyder att vi måste tänka på vad människor om hundra år vill se från vår tid, säger hon.

Sedan 1998 har Cilla Robach arbetat som ­intendent på museet och ansvarat för 1900-talets design och konsthantverk. Mycket av hennes arbete har handlat om design i relation till samhällsutvecklingen.

– Jag är inte särskilt intresserad av grejorna i sig, utan av vad de berättar om sin tid. Till exempel aktuella frågeställningar, den kontext som de har kommit till i och ny teknik.

Hon disputerade 2010 med en avhandling om den fria formen eller ”1960-talets fula grejer”. En rörelse som tydligt tog avstånd från den modernistiska idén om enkelhet och funktionalitet. Det var föremål som rörde sig bort från hantverksskicklighet och massproduktion.  

– Det är när designfrågorna går utanför den ­estetiska diskussionen som det blir intressant. Då handlar det om att synliggöra tankestrukturer som vi kanske inte har tänkt på, konstaterar hon.

Redan sedan tidigare kände hon till att skolans förre rektor Tom Hedqvist skulle sluta för att börja som chef på Röhsska museet i Göteborg. Så när tjänsten utlystes sökte hon, mycket för att det var en perfekt kombination av två stora intressen: design och utbildning.

– Jag kände att det finns en enorm potential i en sådan kreativ miljö. Det handlar om unga människor med en fantastisk begåvning och vi kan hjälpa dem att växa till designaktörer som kan göra skillnad, säger hon och fortsätter:

– Jag hoppas att jag kan bidra med frågeställningar, kritiska perspektiv, historiska och sociala sammanhang och den akademiska sidan av ­utbildningen.

Konkurrensen bland designutbildningarna har ökat något enormt under de senaste åren. För att vara fortsatt relevant och attraktiv för studenterna tror Cilla Robach att just anställningsbar-­heten, eller förmågan att få jobb efter studierna, måste vara i fokus.

– Det är viktigt att som student känna att man kan vara med och bidra till samhällsutvecklingen och göra skillnad. Men också att det finns stort ­utrymme för den egna individuella kreativiteten.  

Hållbar utveckling och livskvalitet ser hon också som två angelägna frågor som hon vill ta med sig till sin nya arbetsplats.

– Många av oss lever liv där vi är otroligt stressade, vi jobbar som galningar för att tjäna pengar som vi sedan sätter sprätt på genom att köpa grejor som inte gör oss lyckliga. Sedan stressar vi till yogapass där vi ska slappna av. Det finns lite ­utrymme för eftertanke.

Så, vad tror du att vi kommer få se mer av i ­framtiden?

– Fler exempel på ting som vi skapar en personlig relation till, designföreteelser som berör och är angelägna och viktiga i våra liv.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop