Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12179

Det spökar på Greveholm – igen

TEXT Billy Ekblom
Annons

  • Peter Nyrell och hans VFX-bolag Primitiv har jobbat hårt med 3d- och postproduktionen för årets julkalender, tillsammans med Redloop.

Hur känns det att få jobba med Greveholm igen, 16 år senare?

– Det känns speciellt och fantastiskt. Det är härligt att jobba med i stort sett samma dreamteam som för 16 år sedan. När vi gjorde Mysteriet på Greveholm 1996 var det ett mycket stort projekt, med mig som drivande grafisk kreatör. Folk sov på kontoret, glömde värma maten innan de åt den, alla som var involverade lade ner massor av hjärta i projektet. 

– En produktion som Mysteriet på Greveholm liknar en Mount Everest-expedition, det finns glaciärsprickor och faror på vägen, det tar flera år och kostar miljoner – men utsikten från toppen är fantastisk! Projektet 1996 mynnade, förutom tv-kalendern och julkalnderillustrationen, ut i 3 datorspel och brädspel som vi även producerade. Men vi var trots det inte riktigt färdiga…..

Hur menar du?

– I och med spelen tog vi fram nya aspekter som gjorde att Greveholms universum utvidgades, och Maria Thörnqvist på SVT började fundera kring allt det nya. Hon tog upp det med regissören, Dan Zethraeus, som kände samma sak – att det fanns mer att göra med Mysteriet på Greveholm. Han och jag är gamla vänner, så vi började diskutera det, och i samband med detta så började jag att konceptskissa för SVT- precis som jag gjorde 1996.

  • Peter Nyrell visar i en Timelapse-film hur han illustrerade årets julkalender.

Vad har du gjort i produktionerna?

– Båda gångerna har jag tecknat papperskalendern. Dessutom har mitt företag Primitiv AB animerat vinjetten, miljöer och en ny hemlig karaktär. Som team har vi delat grafikarbetet med Redloop i Malmö. Vi på Primitiv har bland annat gjort vinjetten. Mer än så kan jag inte säga ännu, men senare i veckan (Vecka 51) kommer man att få vara med om ett och annat.

Hur skiljer sig arbetet åt mellan Greveholms-produktionerna?

– Tekniken har tagit ett enormt kliv framåt sedan 1996. Det finns massor av program nu som inte fanns då. Några av verktygen vi använder oss av idag är Maya, Nuke, After Effects, Yeti och Photoshop med rendering i såväl Mental Ray som 3Delight (Renderman). Förr skulle vi få ut produktionen i PAL-format, men nu är det Full HD som gäller – detta i sig kräver mera datorkraft och lagringsyta samt IO-kapacitet.

Greveholm Vinjett Graphics Master from Primitiv AB on Vimeo.

– Personligen är jag är nöjd med det vi lyckades åstadkomma 1996, även om grafiken inte ser så avancerad ut som idag – men på den tiden var det vi gjorde cutting edge – savvy.

– Jag kommer ihåg att vi satt med 20 Silicon Graphics-maskiner varav en Onyx (dåtidens datagrafiksmonster maskinmässigt sett) på Malmö Hacker Academy och gjorde grafiken till serien. Formspråket är tidlöst, men uttrycket begränsas av tekniken som finns vid en given tidpunkt. Jag är nöjd med resultatet nu som då, även om möjlgheterna att göra avancerad grafik är större idag. Den största generella skillnaden är att vi idag arbetar i ett floating point 32-bitars linear workflow – och med filformat som OpenEXR vilket ger oss större kontroll över comp-delen av våra uppdrag.

  • Så här såg det ut när Peter animerade greven 1996. Får vi se honom i år?

Finns det något som är sig likt då?

– Produktionen har varit lika tokig båda gångerna. Alla har varit totalt dedikerade och bara gett, gett, gett – riktiga tomtenissar!
Både tiden och budgeten har varit mycket begränsad, så vi har fått scripta mera för att effektivt kunna automatisera processen..

Tidlöst formspråk, alltså? Hur får man fram "Greveholms-känslan?"

– Det är en bra fråga. Vi är ganska busiga av oss. Särskilt Zethraeus. Han gör alltid roliga program med en skön känsla. Mysteriet på Greveholm är inget undantag. Själv är jag musiker och har turnerat mycket, bland annat i Sydamerika. Min ambition är att få in lite mer rock n’ roll i julkalendern. Det ska vara fart och fläng, och man ska inte veta vad som väntar bakom nästa hörn.

Som Greven själv till exempel? Han var sjukt läskig 1996…

– Tack. Jag animerade honom personligen och känner mig enomrt smickrad över denna kommentar. Vi ville då och vill även nu att Mysteriet på Greveholm ska vara spännande utan att vara skrämmande. Trots det så blev vissa kanske lite rädda för 16 år sedan. Avslutningsvis vill jag säga att det är en förunderlig värld vi lever i. När jag och min sambo flyttade in på Kärleksgatan i Malmö 2007 så visade det sig i efterhand att min hyresvärd bor på Hjularöd slott! Greveholm alltså. 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop