Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
1597

Digitala verktyg driver kreativitet hos svenska ungdomar

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

8 av 10 svenska ungdomar anser att de är kreativa. Digitala verktyg och program är en starkt bidragande orsak till svenska ungdomars kreativitet. Tre av fem svenska ungdomar svarar att deras kreativitet påverkas positivt av ny teknik. Det visar Adobes Education Survey som frågat 501 svenska ungdomar om deras syn på kreativitet.

Svenska ungdomar i åldrarna 15-25 har svarat på frågor om hur de ser på kreativitet i skolan och i arbetslivet. Ungdomarna, som antingen studerar eller påbörjar sin utbildning efter sommaren, svarar i undersökningen att digitala verktyg har en positiv påverkan på kreativitet.

42 procent svarar att deras kreativitet påverkas positivt och 17 procent att de påverkas mycket positivt av digitala verktyg.

– Tidigare hade digitala verktyg och program så många begränsningar i vad man kunde göra att de snarare hämmade kreativiteten. Nu är det tvärtom, alla möjligheter som finns digitalt och i de kreativa programmen kan frigöra, inspirera och utveckla kreativiteten, säger Anna Rose, nordiska marknadschef för Adobe Digital Media.

I undersökningen har ungdomarna också svarat på andra företeelser som kan inspirera till kreativitet. I topp när det gäller kreativa inspirationskällor ligger sociala medier och musik med vardera 46 procent. Nästan 2 av 5 (37 procent) svarade att de använder böcker för att boosta sin egen kreativitet.

Däremot är det bara en av tio (10 procent) som använder läromedel, som skolböcker, för att inspireras och bara två procent tycker att branschevents är en bra inspirationskälla.

Om undersökningen

Adobes Education Survey är genomförd i samarbete med undersökningsföretaget Yougov. Undersökningsresultatet är baserat på svar från 501 svenskar i åldrarna 15-25, som antingen studerar just nu eller ska börja sina studier efter sommaren. Undersökningen genomfördes i juni genom webbenkäter.

pie

stapel

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop