Sedan jag började på Hyper Island och Superheroes så har jag verkligen förstått vikten av att hålla koll på och strukturera sitt arbete och sina dagliga uppgifter. Därför tänkte jag att jag skulle dela med mig av några av de digitala verktyg som jag använder dagligen för att underlätta mitt workflow och för att hålla koll på alla uppgifter osv.
Wunderlist
Det här är ett to do-list verktyg som jag på sistone verkligen blivit beroende av att använda. Jag är en person som kan ha svårt för att hålla extremt många olika saker i huvudet så därför är det här verkligen en life saver för mig. Man skapar helt enkelt en användare och sedan mappar med olika to do lists. Jag använder faktiskt Wunderlist både för jobb och privata saker, alltifrån nästa steg efter en design review till att skriva inköpslistor för middagen. Wunderlist finns som både mobil-app och desktop app (Mac).
Slack
Dagen då jag första gången använde det här verktyget i ett projekt var fantastiskt. Tidigare använde vi väldigt ofta Facebook eller email för kommunikation inom ett team (i skolan), vilket inte alls fungerar för mig. Jag vill hålla min jobbkommunikation och min privata kommunikation isär. För det är Slack verkligen perfekt. Man skapar ett team och sedan olika kanaler inom teamet, så för exempel kan man ha en kanal inom sitt team för design och en kanal för research. Detta gör att man lätt kan hålla koll på alla delar inom ett projekt och dessutom är det ett smidigt sätt att kommunicera med sina arbetskamrater istället för att använda interna email.
Letterspace
Det här är ett skrivverktyg som jag började använda för ungefär 1,5 år sedan. Tidigare använde jag antingen Microsoft Word eller Google Docs, och såklart är Google Docs fortfarande det ultimata om man vill kunna skapa ett dokument med någon annan som båda ska kunna skriva i. Men, Letterspace är det perfekta verktyget att använda för egna anteckningar osv. Det finns också både som mobil-app och desktop app (Mac).