Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13685

Digitalt måleri med Psykopaint

TEXT Ashleigh Allsopp

Med hjälp av verktyget Psykopaint kan du göra dina egna konstverk från grunden, eller förvandla foton till målningar. "Som utvecklare försöker vi tänka på samma sätt som dem som använder appen. Skillnaden är att vi målar med kod" säger appens grundare.

Annons

Översättning: Lotta Kempe

— Det känns som om vi befinner oss på gränsen till en ny våg, säger Psykosofts grundare Matheiu Gosselin, som förklarar att han alltid drömt om att bli konstnär, men eftersom han kände att han inte var särskilt bra på det byggde han ett verktyg för att lösa problemet.

Psykopaint är en app som kan användas för att göra om fotografier till målningar, men med den går det också att göra egna konstverk från scratch. Den låter inte bara användarna producera riktigt imponerande alster, tack vare alla verktyg och stilar, utan den är också riktigt rolig att arbeta med.

— Vår djävulska plan är att spränga kreativitetens gränser, säger Mathieu. Han tror att produkter som Ipad har fått nya konstnärliga uttryck att växa fram.

Vi satte oss med Matheiu Gosselin och Psykosofts jedimästare på kodning, David Lenaerts, för att ta reda på mer om appen, hur de utvecklade den och vad den kan innebära för digitala kreatörer i framtiden.

Var Psykopaint-appen den första lösningen du kom på för underlätta din dröm om att bli konstnär?

MG: Nej, jag prövade en massa saker. Den är bara ett av de experiment jag gjort, och jag har gjort många. Men det går bara att fokusera på ett visst antal saker åt gången och jag blev speciellt fascinerad av den här idén.

Ett foto kan omarbetas till att bli något som ser ut som en traditionell, riktig målning. Men vi kan ta det ett steg längre och skapa saker som aldrig setts tidigare eftersom det är digitalt, det är ett nytt medium.

Vilka är det som använder Psykopaint idag? Är det fler hobbyanvändare än yrkesverksamma illustratörer och konstnärer?

MG: Den befintliga appen är främst till för hobbyanvändare, men vi har ett starkt webbforum knutet till den. Även professionella illustratörer använder appen för att visa upp sina alster. Vi ser en bred grupp av kreatörer. Du kan börja med att göra om foton till snygga teckningar och fortsätta med att skapa fantastiska konstverk på egen hand.

DL: Psykopaint ändrar egentligen inte så mycket, det mesta handlar om hur man hanterar färger. När du använder appen kan du antingen ta en färg från fotot eller välja vilken färg du vill. Rent tekniskt gör inte appen så stora förändringar i bilden, det är bara en extra funktion. Användarna kan redan använda verktygen och behöver bara ta fram en tom duk och börja jobba.

MG: I början användes appen bara till målning på foton, men när användargruppen blev större kom önskemålet om att kunna fritt också. Så fort vi introducerade den funktionen växte intresset explosionsartat. Fotomålningsdelen är bara ett slags ingång.

Det intressanta med Psykopaint är att det finns några väldigt speciella avävändare som man kanske inte hade förväntat sig, till exempel sjukhus, fängelser och rehabiliteringscenter. Där ingår appen som ett verktyg i terapi. Men Psykopaint kan också fungera i olika utbildningssammanhang, där studenter kan vara kreativa och eftersom resultatet blir så bra känner de sig som lite av experter och det stärker deras självförtroende.

De första mejlen jag fick från människor som använde programmet på det sättet gjorde mig verkligen rörd. Det är något jag skulle vilja satsa på, men det är ingenting som kan ge stora inkomster och hjälpa oss att överleva som företag.

En av dem som mejlade mig var en man som inte hade målat på 15 år och som började igen tack vare Psykopaint.

Vi har en äldre användargrupp också, pensionärer som har gott om tid. De gillar det. Även om programmet är ganska nytt och vi försöker göra det coolt, så är det galleriet och de sociala delarna som lockar majoriteten av av tonåringarna.

Hur viktigt har samarbetet varit i arbetet med Psykopaint?

MG: Jag kunde ha gjort det på egen hand, men det hade inte blivit lika bra. Jag har ingen aning om vad det är David gör för magi med kodningen, det övergår min fattningsförmåga.

DL: Jag tror att det är viktigt att inse att det inte bara är för genomförandet man behöver andra människor. Speciellt när det gäller kreativa program, då måste man få input från många håll och inte bara följa en enda vision. Resultatet blir bättre när man samlar erfarenheter från andra. Det kan alltid leda till något nytt, något som man inte hade väntat sig.

MG: Jag är verkligen nöjd med de medarbetare vi har. Det är ett oerhört helgjutet team.

Tog det lång tid att hitta rätt människor?

MG: Ja, eftersom jag var supernoga med att det skulle bli perfekt. Det viktigaste som finns är människorna. Marknadsläget kan ändras, men om du har bra människor omkring dig som kan lösa problem och fungerar bra tillsammans kan du ta dig hur långt som helst och bli framgångsrik.

Hur tror ni att Psykopaint kommer att förändras i framtiden när tekniken blir allt mer avancerad?

DL: Jag tror att det kommer att finnas olika typer av input, till exempel att inte behöva dra fingret över skärmen för att rita. Det håller redan på att förändras. På alla olika typer av enheter finns det olika sätt som människor föredrar att använda dem på. Saker som ­rörelseaktivering kanske kan blir något som sätter fart på det.

MG: Jag tror att det vore bra att använda mer exakta verktyg än fingrarna. En idé är att fästa något tillbehör på fingertoppen för större  precision.  När jag var hemma provade jag att fästa en penna på fingret för att se om det gick att rita och det fungerade faktiskt. Att rita med pennan på fingret är nästan bättre än när man håller i pennan.

DL: Med den här appen finns det inga begränsningar. Oavsett om det handlar om att rita på bilder eller att rita fritt kan vi förmodligen få in det. Som utvecklare försöker vi tänka på samma sätt som användarna. Skillnaden är att vi målar med kod.

Mathieu, du nämnde att du gärna hjälper andra som planerar egna projekt med stöd och råd. Kan du ­berätta mer om det?

MG: Det är bra för mitt ego. Vem som helst kan mejla mig. När vi startade vårt företag använde vi mentorstjänsten Techstars som hjälpte oss med  kontakter, och träffade tack vare dem en rad människor som redan var framgångsrika. Till exempel satsade folket bakom spelet Rockband pengar i mitt projekt och hjälpte mig. Jag ringde dem en gång i månaden och fick goda råd. Det var mycket värdefullt för mig att få den hjälpen.

Om du får prata med någon i 20 minuter får du nya perspektiv. Jag tycker om att arbeta med människor. Det får mig att känna att jag gör nytta. Jag får redan mejl från människor som vill ha råd och jag gör mitt bästa för att hjälpa dem om jag känner att de är genuina och brinner för det de gör. Om du brinner för något och vill få ut det i världen så står jag gärna till tjänst.


Psykopaints skapare Mathieu Gosselin till vänster och verktygets utvecklare, David Lenaerts, till höger. Psykopaint finns tillgänglig som app för Ipad och Iphone men fungerar också på din dator. Grund­utförandet är gratis, vill  du ha fler penslar eller lager kostar det ­extra. Psykopaint skapades 2009 av Mathieu Gosselin, som är grundare till företaget Psykosoft. Se mer på psykosoft.net, och ladda ned ­appen gratis från från App Store eller ­Chrome Web Store.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop