Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
8600

Du måste bevisa att du är bättre

TEXT Per Torberger
Annons

Jag är inte designer. Trots det händer det att jag får göra enkel formgivning: ett produktblad här, en manual där. Det blir inte bäst, men bättre än om kunden gör det själv.

Nyligen var en sån där gång. Det handlade om en logotyp för en ny produkt. Jag gjorde några olika varianter, och innan det slutgiltiga valet bad jag några personer om feedback. Ett av svaren var otroligt glädjande, och påminde mig om en viktig sak.

En av dem som fick loggaförslagen är en riktigt vass ad. Han svarade efter någon timme att jo, inte världens roligaste men habil, ungefär. Och att ”den här funkar bäst, tycker jag”. Bra så.
Men så en mening till: ”Vet inte vilka områden ni varit i, men jag kollade om det kunde funka inom ett ‘A’ också” – och så två snabba skisser. Båda var naturligtvis bättre än mina försök.

Det här exemplet visar tydligt att mycket av det du betalar för när du går till en designer, inte alls syns. Du kommer inte att se vilka områden designern tittat på. Du kommer inte att se hur många år av träning i att tänka ur olika perspektiv som ligger bakom den föreslagna designen. Det enda du kommer att se, om du inte själv ser till att få det annorlunda, är ett eller några färdiga förslag som du har att ta ställning till.

Det här är ett problem. Kunskapen om vad en designer gör och vad som är bra design är mindre utbredd än den allmänna design-buzzen i samhället ger intryck av. Många tror till exempel att det handlar om estetik.

Resultatet är att jag gör design på en kunds uppdrag. Resultatet är crowdsourcing-design, är glättigt tyckande på tidningssajter, är ”min son kunde ha gjort det på tio minuter i Photoshop”.

För att förändra denna trend mot design som styckevara, krävs utbildning. Och den utbildningen måste du som är designer – eller fotograf eller skribent eller vad som – stå för. Du måste tydliggöra skillnaden på ett proffs- och amatörjobb. Du måste övertyga om att din insats är mer prisvärd än amatörens.

Du gör det säkert redan individuellt med en del kunder, men vore det inte vettigt att försöka höja den allmänna förståelsen för design, och på så sätt minska varje enskild designers utbildningsinsats för varje enskild kund?

Så, sätt igång: det kommer bli både kul och givande. Gör det på en blogg, gör det med insändare i tidningar, gör det på alla möjliga sätt, men gör det.

Gör du det bra, kommer det att gagna hela din bransch. Men det gör kanske inte så mycket, så länge det gagnar dig tillräckligt?

Per Torberger är skribent, copywriter och – när nöden kräver – tydligen designer

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop