Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12759

Effektivisera ditt arbete

TEXT Anna Henriksson
Annons

Undvik tidstjuvar och öka chanserna att bli framgångsrik som egen företagare. En arbetsdag med allt för många avbrott kan försaka effektiviteten och försvåra det kreativa flödet. Men hur undviker man sina fallgropar? Vilka är de vanligaste felen? CAP&Design ställde frågan till två frilansande formgivare och de tipsar om hur du kan skapa produktiva dagar på kontoret.

  • Kerstin Hanson

”Ett möte leder ofta till bättre och snabbare beslut”

Grafiska formgivaren Kerstin Hanson jobbar med alltifrån bokomslag till illustrerade fackböcker. För att få arbetsdagarna att räcka till så sätter hon upp tydliga mål. En strukturerad hantering av designprocessen är a och o.

– Håll inte jobben flytande utan se till att sätta ett slutdatum från början. Gör sen en lista där du prickar in vad som ska göras och när olika detaljer ska vara klara i produktionen. Det underlättar om du har flera projekt igång samtidigt och du kan vara säker på att du hinner klart i tid, säger Kerstin och fortsätter.

– Man upptäcker dock att verkligheten inte alltid är så strukturerad. Så det gäller att kunna beta av mindre och plötsliga uppgifter som att svara på ett mail för att kunna koncentrera sig på viktigare saker. Ett tips är dock att ibland undvika mail när det gäller kommunikation med kund. Ett telefonsamtal eller ett möte är mer effektivt och leder ofta till bättre och snabbare beslut.

Hon har drivit sin verksamhet i sju år och sitter tillsammans med åtta andra frilansare på ett gemensamt kontor på Södermalm i Stockholm. För henne har just närheten till formgivarkollegor varit en metod till en mer produktiv vardag.

– Om man kör fast gäller det att ha personer i ens närhet som kan stötta en och ge hjälp på vägen. Ett av mina bästa råd är att du inte ska sitta ensam på din kammare. Jag har hela tiden haft en kontorslokal och delat min vardag med kollegor. Ett informellt samtal om en jobbig kund tar ner oron och blir därmed ett bra sätt att komma undan problemet och hitta en lösning.

En frilansare har ju fördelen att styra själv över sin tid. Kerstin kan ibland unna sig att gå hem tidigt när hon ser att jobben är klara, men det är kontorstider som gäller samt fria kvällar och helger. För hon har valt att inte ta med sig jobbet hem och tycker det är viktigt att kunna stänga av och vara ledig.

– När jag går hem från kontoret är jag färdig för dagen. Jag svarar inte på mail som kommer in sent utan väntar tills nästa dag, man kan ju inte jobba jämt. Det är också för att jag vill respektera andras liv lika mycket som mitt, säger hon och fortsätter.

– Jag jobbar ju för min egen skull och har inget att vinna på att köra på till sent om nätterna. Då är det bättre att planera timmarna på jobbet så att de utnyttjas maximalt. Det blir inte alltid bättre om en skiss jobbas på i tre dagar istället för en.

  • Anna Fridh

”Tiden måste bli konkret”

Illustratören och grafiska formgivaren Anna Fridh har frilansat sedan slutet av 90-talet. Tidningsproduktion och kokböcker hittas bland uppdragen och kundunderlaget fyller upp verksamheten till bredden. I en arbetsbok planeras alla projekt noggrant för att konkretisera varje designmoment.

– Jag är lite gammaldags och har en fysisk arbetsbok där jag planerar jobbveckorna och lägger in tidsåtgången för varje del i projekten. Den ger mig trygghet och kontroll. Det är en metod som jag har med mig från skoltiden på Konstfack och utan den skulle jag bli stressad på riktigt, säger Anna.

Projekten planeras på detaljnivå, två timmar för bildresearch och en timme till illustrationsskisser kan det stå i boken. Tidsangivelserna gäller även dem Anna samarbetar med, ska exempelvis en bild skickas till henne från en illustratör så beräknar hon leveranstiden och skriver in den i beställningen. Allt för att hålla produktionsflödet uppe.

– Tiden måste bli konkret. Man måste se den framför sig och jag försöker följa planen utan avbrott. Det ger dessutom en tydlig början och ett tydligt slut på varje projekt.

Oväntade möten kan lätt sänka effektiviteten. Här är Annas tips att försöka få kunden att anpassa tidpunkten för mötet. Man måste inte godta första dagen som föreslås utan kan be dem förlägga mötet enligt ens eget tidschema. Och istället för att tacka nej till jobb så ger hon perioder med överlappanden projekt välplanerade arbetsdagar. Med alla delar inplanerade per timme ser hon vilka dagar som blir tajta och kan komma att kräva jobb under kvällstid. En vanlig vecka innebär jobb vardagar halv nio till fem.

– Struktureringen av arbetet gör så att jag kan skärma av mer från jobbet på kvällar och helger. Varje timme är vigd åt en uppgift och jag försöker krama ur arbetsdagen maximalt. Det har hänt att jag kopplat ner internet för att få fullkomlig fokus på arbetsuppgiften så att tiden inte bara rinner iväg, säger hon.

Ett tips är också att fokusera på ett uppdrag åt gången. Det blir mindre splittrat om du ägnar förmiddagen åt ett projekt och eftermiddagen åt ett annat. Glöm inte heller att planera in ledighet och pauser. Det är viktigt, annars så tappar man lätt glädjen för jobbet.

– Det kan verka svårt till en början men nu har jag jobbat med denna metod i många år och det ger resultat. Nu kan jag balansera jobben och ligger på fullbeläggning året runt.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop