Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ekonom med insikt i designprocessen

TEXT Per Torberger
Annons

Under sina år på Hennes & Mauritz och Oriflame Cosmetics förvånades Mattias Börjesson ibland över att själva designandet många gånger tog så lång tid: måste det verkligen dröja så länge?
Sedan han blev projektledare och därefter vd på design- och varumärkesbyrån Blidholm Vagnemark Design har han upptäckt att jo, det behöver faktiskt ta en del tid.
– Bra design måste grundas i insikter om kundernas kund. Designen måste bli relevant för varumärket, för den miljö den ska finnas i och för den publik den riktar sig mot. För att den ska bli relevant, måste man göra ett genuint och grundligt förarbete, säger han i dag.
Något han också upptäckt sedan han bytte sida är att designbyråerna är dåliga på att prata konkret om affärsnyttan av design. Han saknar bra måttstockar och metoder för att mäta en designs effekt på affärerna, måttstockar liknande dem som finns i många andra branscher och discipliner.
– På BVD funderar vi mycket kring detta och försöker på olika sätt att mäta affärsnyttan av det vi gör, bland annat genom mätningar före och efter ett uppdrag. Men det är inte helt enkelt, det är ofta många faktorer som bidrar vid till exempel en försäljningsökning, säger Mattias Börjesson.

Handlar inte om smak
Problemet är större än att enskilda byråer får svårigheter att förklara för sina kunder och potentiella kunder att design är ett affärsverktyg: den allmänna synen på design blir också direkt felaktig.
– Design är närmare kopplad till marknadsföring än konst. Det finns oftas en föreställning om att en designs utformning är upp till den enskilda designerns smak eller stil eller manér. Men kommersiell design handlar inte om det, det handlar om en väldigt grundlig och strukturerad process, säger Mattias Börjesson.
– Designern måste kunna en väldig massa och lära sig mycket, man måste förstå vad som är marknadsproblemet, förstå marknadsmekanismerna och kundens behov, innan man sätter sig ner och gör något.
Skälet till att det ser ut så här ligger delvis hos designbyråerna själva, säger Mattias Börjesson.
– Vi har själva ett stort ansvar i att ”utbilda” kunderna och att påvisa konkreta, kvantitativa resultat av vad vi gör, säger han.

Guldägget bra trots brister
BVD tävlade själva i Guldägget i år: hur det gick är dock fortfarande en hemlighet. Mattias Börjesson har med sin bakgrund som ekonom vissa förbehåll mot att resultatet av de inskickade designbidragen, alltså effekten för kundens affärer, inte kommer med i bedömningen. Trots det tycker han att tävlingen ska få vara som den är: det ska vara en kreativ tävling, säger han. Och tävlingen är viktig också för designer.
– Ja, det tror jag. Tävlingen får mycket uppmärksamhet, och jag är jätteglad över designkategorins nya underkategorier. Numera är kategorin uppdelad på samma sätt som många byråers erbjudande ser ut, det är ett bra steg i rätt riktning, säger han.


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/ekonom-med-insikt-i-designprocessen/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera