Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13544

En helt egen logotyp

TEXT Sara Wilk
Annons

Vi befinner oss på Ritators kontor på Södermalm i Stockholm. På bordet framför oss ligger ett ritverktyg med ett handtag av trä och skrivspetsar i tillskuren filt. Det är fram-taget av byrån själva, tillverkat av konstnären Marco Cueva och liknar ingenting som jag har sett tidigare. Om någon skulle be mig att beskriva det skulle jag nog stå handfallen. Men det är nyckeln till Statens konstråds nya logotyp.

– Det Statens konstråd skapar är offentlig konst. I deras nya vision handlar det om överraskningar och att göra saker som man inte har sett tidigare. Därför har vi försökt att hitta ett verktyg som man inte har sett tidigare och ett sätt att skriva på som man inte har sett tidigare, berättar Gustav Granström som är designer på Ritator.

Statens konstråd arbetar med den offentliga konsten i Sverige, dels genom egna gestaltnings-projekt och dels genom de konstsamlingar som finns på statliga verk och myndigheter.

Under det senaste året har de varit inne i en förändringsprocess och ville i samband med det också ha en ny grafisk profil. I stället för den tidigare, lite mer statiska logotypen sökte de en estetik som omfamnar nyskapande och tillgänglighet — två ledord som kan vara svåra att kombinera.

– Vi kom in på det här logotypspåret väldigt sent i processen. Det började med en tanke om att det kan finnas en poäng med att använda sig av konstnärer i den grafiska profilen, berättar Gustav Granström och fortsätter:

– Vi jobbade med många olika spår kring det, men till sist kom vi fram till att det handlar om bokstavsformer som måste fram. Så vi testade olika former och jobbade med en stor mängd olika verktyg, men vi hittade inget som var tillräckligt intressant.

  • Det unika ritverktyget som är framtaget av Ritator och tillverkat av Marco Cueva.

Tillsammans med kalligrafen Marianne Pettersson Soold använde de därför det egendesignade ritverktyget för att arbeta fram en helt unik logotyp. För att hitta en balans mellan det experimentella och det traditionella kom inspirationen från ett handritat alfabet av Jan Tschichold. Gustav Granström beskriver arbetet med logotypen som mödosamt. Varje bokstav ritades mellan 100 och 150 gånger för att få till det perfekta uttrycket.

– Den största utmaningen under projektet har varit att jobba med den här logotypen. Jag har aldrig varit med om något så tufft. Ju mer man jobbar, desto mer ser man. Det är det som är problemet, så fort du gör förbättringar så förbättrar du din perception.

I den grafiska profilen använder Ritator också Founders Grotesk. Ett typsnitt som valdes för sin flexibilitet och mångsidighet.

– Det finns möjligheter att jobba med det på många olika sätt. Det har en karaktär som den typen av sanserifer annars saknar, som jag tycker är nyskapande också, säger han.  

– Tanken är att man ska kunna jobba med det på ett sätt som känns ganska formellt. Man kan få det att kännas som en myndighet i vissa fall och
i vissa sammanhang inte. För det är väl det som de har ett behov av, ibland måste det vara formellt och ibland vill de att det inte ska kännas som en statlig myndighet.

I skrivande stund har Ritator fortfarande en del arbete framför sig. Den nya logotypen och grafiska profilen lanseras senare i år.

– Det här uttrycket förmedlar på något sätt, som vi ser det, ett slags styrka och lekfullhet, samtidigt som det är en tydlig stringens eller en tydlig skärpa i det. Och det är något som vi uppfattar att de också tycker är viktigt när de gör sina konstprojekt.

Det planeras en smygtitt av den nya logotypen då tanken är att ta plats i det offentliga rummet och projicera logotypen på byggnader i Stockholm tillsammans med citat från olika konstnärer. Projektionerna ska dokumenteras och så småningom användas i kommunikationen.

  • Den nya logotypen som också finns i en engelsk variant.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera