Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

En mänskligare typ

TEXT Sara Wilk
Annons

  • Dokumentär. En bild från dokumentären »Yes. We did it for real«.

Projektet The Human Type, som lanserades i samband med Ted Global i juni, är mer än summan av sina delar. Uppdraget började som presentationsfilmer för ett av konferensens teman och dess sex talare, men växte snabbt till ett projekt som får människor från hela världen att interagera med varandra.

– Teds reklambyrå We Are Pi ringde och frågade om jag ville regissera några av filmerna till Ted Global i Edinburgh. Jag valde ämnet »Att tala med främlingar« eftersom jag tyckte att det var en bra utgångspunkt att bygga en film på, säger Giuliano Garonzi som är regissör, designer och art director.

– Men när jag arbetade med idén så insåg jag att jag inte bara ville göra en film. Jag ville närma mig projektet på mitt eget sätt. Därför började ­­jag fundera kring hur man skulle kunna arbeta med ­interaktion – hur vi skulle kunna skapa ett interaktivt projekt.

Så småningom växte ett helt koncept fram där samtal främlingar emellan, att göra avtryck och skapa samtal står i centrum. Ett återkommande ­element är ett typsnitt där varje tecken utgörs av en bild på en person – en främling – som bär en t-shirt med tecknet tryckt på bröstet. Giuliano Garonzi poängterar att det gjordes på riktigt, inte i efterhand.

– I varje projekt är äkthet en bra sak. Jag är 38 år gammal och uppväxt under en period då du i huvudsak använde händerna för att producera. Att göra saker på riktigt gör projekten både verkliga och levande, säger han.

  • Logotypen för The Human Type.

Typsnittet användes i introduktionsfilmerna ­men letade sig också ut på webben genom thehuman­type.org. En interaktiv mötesplats där besökaren kan lämna en fråga eller en hälsning till nästa person som klickar sig in på sajten. Hittills har ­­­2 500 personer lämnat sina avtryck och några av dem surfade in från Google, Dreamworks och MIT.

– Tanken var att försöka starta nya konversationer och göra det på ett helt demokratiskt sätt. Förhoppningsvis kan vi arbeta vidare på konceptet och använda det material som vi har fått in på hemsidan.

  • På riktigt. Allt är gjort för hand. Tröjorna trycktes och modellerna fotades i dem.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop