Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13676

En röd tråd till musiken

TEXT Camilla Buch
Annons

Maj Studio är en designbyrå som drivs av Majid Modir, och som tidigare arbetat med motion graphics för Parlamentet, Klimatsmart och Scania. Byrån arbetar med alla sorters grafisk form, där den nyaste skapelsen är en musikvideo till Jessica Pehrsons låt Transparent.

– Det var inte direkt ett uppdrag jag fick, utan det var på eget initiativ. Jag och Jessica samtalade och jag föreslog en idé jag hade som jag tyckte passade perfekt för hennes låt, säger Majid Modir.

Han och animatören Kristina Frank arbetade med videon till och från i 4 månader, och det visuella konceptet bakom den var mycket viktigt. Majoriteten av videon är gjord med stop motion, men i början ser man sångerskan i rum fullt med konservburkar hängande i röda trådar.

– Jag ville få fram ett kommunikativt budskap, där den enklaste formen av kommunikation jag kunde tänka mig var från barndomen när man skapade burktelefoner, säger Majid.

I resten av videon följer vi bokstavligen en röd tråd genom en kollektion av platser och miljöer i takt med lyriken. Enligt Majid är det idéerna som är viktigast när det kommer till all sorts grafisk formgivning.

– Det första man måste fråga sig själv är ”vad har jag att säga?”, ”hur angriper jag detta?”. Det spelar mindre roll vilket medium det är, det är samma grund som gäller, säger Majid.

Enligt Majid blir det vanligare och vanligare att man i branschen blir mer nischad som kreatör, att man enbart arbetar med en del av skapandet oavsett om det handlar om fotografi, illustration, typografi eller annat.

– Det är tråkigt att det är så. Jag tycker att det är viktigt att våga tänja på gränserna och prova på nya saker för att utvecklas. Det är viktigt att göra personliga projekt som utmanar dig, så att du kan växa som kreatör. Det är min filosofi, att allt kreativt arbete går hand i hand.

Transparent (Jessica Pehrson), Music Video by Maj Studio (2014) from Majid Modir on Vimeo.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop