Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
8275

”En tredje kreativ revolution”

TEXT Sara Wilk
Annons

– Sverige är i framkant bland internationell design, konstaterar Mary Warlick, vd på The One Club.

– Svensk design kommunicerar med ett minimum av element. Vilket gör att den är lätt att översätta till ett internationellt, visuellt språk.

Mary Warlick är i Stockholm för att visa upp organisationens omtalade film Art & Copy. En dokumentär om kreativ inspiration som tar sin början i 1960-talets revolution och följer reklamen fram till 2000-talet.

– Den största trenden under de senaste 20 åren är att konceptet är det viktigaste, svarar hon på frågan om vilka tendenser hon sett under sin tid på organisationen.

Därefter kastar hon sig in i ett resonemang om det ökande användandet av produktplacering, något som hon hoppas att få se mer av i organisationens internationella tävling The One Show.

– Interaktivitet är också en stark trend. Men design, och förpackningsdesign, fortsätter att vara en av de viktigaste delarna inom reklam, konstaterar hon.

I det föränderliga medielandskapet ser hon många möjligheter.

– Det är en spännande tid vi befinner oss i nu och jag tror att det kommer att bli en tredje kreativ revolution. Med den nya tekniken är möjligheterna gränslösa.

Vilka är svårigheterna?

– Det är alltid jobbigt med förändring, svarar hon med ett skratt innan hon fortsätter:

– Jag tror att den största utmaningen är att upprätthålla kreativa standarder och en hög klass.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop