Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Enkelheten framför allt när Dramaten fick ny kostym

TEXT Johan Wallén
Annons

Se bidragen i kategorin Information för Designpriset 2009, och lägg din röst på det bästa bidraget. Läs också bedömningsgrunderna.

Information Webb
Svenska Designpriset Guld: Dramaten
Byrå: Creuna
Designer: Karl-Johan Ekbom (creative director), Fredrik Marcus (AD), Fredrik Anvin (AD), Björn Simonson (interaktionsdesigner)
Kund: Dramaten
Motivering: "Intresseväckande bilder i bra komposition som får besökaren att vilja fördjupa sig i utbudet av föreställningar. Spelschemat ger enkelt och tydligt besked om vilken pjäs som spelas på aktuellt datum."

Fredrik Anvin, tidigare ad på Creuna och numera på egna webbyrån Burro, berätta om sajten och hur den kom till.
– Det var en upphandling som vi var med i och pitchade i början. Vi ville göra nåt som stack ut från mängden och inte göra en traditionell kultursajt. När man tänker på Dramaten tänker man ofta på affischerna på stan och de är ju ganska enkla i sin form och typografi. Vi ville göra samma sak på webben. Därför blev alla pjäser med deras affischer förstasidan, och vi ville ha så lite annan text som möjligt.

Varför vann ni, tror du?
– Jag tror att vi vann för att vi vågade hålla det enkelt, vilket är svårare än att trycka på ordentligt. Om man jobbar med ett så starkt varumärke som  Dramaten är det lätt att gasa på.

Hur lång tid tog arbetet?
– Det tog väl ett halvår ungefär. Men en webbsida ska man ju inte säga att den är färdig utan det är pågående arbete att hålla den uppdaterad och fylla på med ny information.

Vad har priset betytt för dig?
– Eftersom jag slutade på Creuna och startade egen firma är det väldigt bra att ha ett arbete med ett så starkt varumärke, som dessutom vunnit pris, i portföljen. Det är ett plus i kanten när man träffar nya kunder. 

Vad jobbar du på just nu?
– Vi jobbar just nu med Civilekonomerna, Svenska Golfförbundet och Inhouse.

Har du några favoriter inom svensk webbdesign just nu?
– Jag tycker att nya nk.se är väldigt snygg; enkel och överskådlig och har funktionell design. Great Works nya webbplats är också väldigt fin.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop