Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ett äpple om dagen

TEXT Camilla Buch
Annons

Apples äpple räknas till segmentet av världskända företagssymboler. Det har inte förändrats nämnvärt de senaste årtiondena, men alla känner kanske inte till Apples äppelträd från 1976? Logotypen användes bara ett år och byttes ut eftersom den innehöll för mycket ­detaljer. Det sägs också att Steve Jobs tyckte att den var för intellektuell för att användas som symbol för varumärket.

1976
Apples första logotyp var långt ifrån vad vi förknippar it-jätten med idag. Loggan gjordes 1976 av Ronald Wayne och föreställer Isaac Newton sittandes med en bok under ett äppelträd. Runt bildens ram står det Newton … A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone. Den logo-­typen användes bara i ett år, ­eftersom Steve Jobs ansåg att den var för detaljrik.

1977
Det välkända, regnbågsfärgade äpplet med ett bitmärke ­skapades av Rob Janoff. Prototypen var monokrom, men Steve Jobs ville ha färg med för att ge företaget mer humanistiska värden. Historierna bakom bitmärket är många, ­exempelvis sägs kryptoanalytikern Alan Turings cyanidspetsade äpple ha varit en inspiration. Så var dock inte fallet, tuggan i äpplet lade Janoff till för att det skulle gå att skala ned ­logotypen utan att den såg ut som ett körsbär.

1998
Förändringarna i logotypen de kommande åren är inte lika drastiska. 1998 byttes den regnbågsfärgade varianten mot en monokrom. Det skedde i samband med lanseringen av Apples nya Imac, då denna ­var mer flexibel och tillät att använda äpplet till flera ändamål.

2001-2013
Olika varianter av logotypen har varit aktuella från 2003 fram till idag, däribland Aqua-loggan som användes i samband med gränssnittet Aqua. Den fanns mellan 2001 och 2003 innan den ersattes av glaslogotypen, som använts fram tills nu.

2013
Idag använder Apple det monokroma äpplet igen. I deras riktlinjer från mars 2013 står ”till exempel använder inte Apple längre en glaslogotyp ­eller ­Garamondtypsnittet, och den regnbågsrandiga Apple-logotypen har varit föråldrad i över 15 år.”

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop